IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Sabtu, 8 Mei 2010

Cerita Seorang IBU..dan anaknya...

Hadui...hadui..pecah rekod aku hari ni...kerana terlalu penat dan letih sebab Hari Sukan SKPI, aku tertido dari pukul 4 petang sampai 10.30 malam..hehe..tak ingat apa-apa seh!!!memang serius aku penat..bangun tidur aku terus bermuka buku dan berblog...hehe..

Entri untuk sukan sekolah aku akan masukkan nanti..belum save gambo dalam laptop..tapi entri ni memang kena aku masukkan...yelah hari ni Hari Ibu..so, aku nak ceritkan sikit tentang kisah aku dan MAK aku yang paling aku sayang kat dunia  ni....

Puan Hajah Sabariah Rajo, 55 tahun dilahirkan di Sungai Lampam, Chikus, Perak...berketurunan Mandailing...seorang isteri, ibu dan guru yang sangat penyabar...bagi aku..MAK merupakan wanita yang paling cantik dan jelita yang pernah aku tengok di dunia sepanjang aku hidup ni...

MAK bagi aku seorang wanita yang sangat penyabar...mungkin dari namanya tu..sabar dengan kerenah anak-anak nya yang punya pelbagai perangai..terutamanya aku..serius aku cakap..aku rasa aku banyak buat MAK aku terasa hati dan sedih sebab sikap aku ni..memang daripada 4 orang adik-beradik...aku yang selalu melawan cakap dia...selalu buat MAK menangis...selalu buat MAK susah hati..semua nya aku......aku tak tahu kenapa aku dan MAK selalu bertingkah kata..selalu tak sependapat..selalu buat hubungan antara kami ni panas...setiap kali aku balik bercuti ke kampung..dalam sehari dua aku kat sana aku dan MAK memang baik..tapi lepas tu..mulalah ada je yang buat kami bertingkah kata...sampai satu tahap aku berfikir yang aku ni macam bukan anak dia...sebab aku selalu kena marah..bergaduh dengan mak..selalu aku buat semua tak kena di mata MAK..dan sampai sekarang aku tak tahu kenapa hubungan aku dan MAK tidak sebaik hubungan aku dan ABAH........

Sedih???ye aku sedih...terasa sakit hati sebenarnya..kenkadang air mata ni tak dapat nak tahan...setiap kali aku bergaduh dengan MAK..memang aku akan menyesal...aku akan menangis sungguh-sungguh...aku tahu dosa besar kalau aku meninggi suara dan buat MAK terasa hati...tapi kenkadang memang aku tak boleh kawal perasaan amarah aku pada MAK..YA ALLAH terlalu banyak dosa aku pada MAK...mungkin apa yang berlaku dalam kehidupan aku sekarang adalah balasan ALLAH SWT pada aku...aku tahu setiap kali aku bertingkah kata dengan mak..akan ada benda yang tak kena pada aku..memang aku rasakan..dan aku tahu setiap kali dosa yang aku lakukan pada MAK..ALLAH SWT akan bagi aku "cash" kat dunia ni........

Tapi..hubungan ibu dan anak tidak akan dapat dipisahkan..setiap kali aku gaduh dengan MAK..aku akan mintak maaf..dan hubungan kami kembali jernih..aku tahu aku tak boleh hidup tanpa MAK..tanpa MAK..aku dapat rasa pincaglah hidup aku di dunia ni...sebab..terlalu banyak pengorbanan MAK pada aku dan jugak adik beradik aku..akut tahu setiap kali MAK solat..dia akan mendoakan kebaikan anak-anak dia..aku...sentiasa mendoakan kesejahteraan MAK dan ABAH setiap kali lepas solat..salah satu tanggungjawab kita sebagai seorang anak...mendoakan mereka sihat sejahtera dan sentiasa dalam keberkatan ALLAH SWT...

Subuh tadi..aku sempat titipkan ucapan SELAMAT HARI IBU pada mak..aku rasa aku orang pertama yang wish kat MAK...dari nada suara MAK..aku dapat rasakan yang MAK menahan rasa sebak dan terharu..anak yang selalu tak dengar kata dan selalu bertingkah kata nilah yang selalu akan jadi orang pertama yang wish..tak kira masa HARI JADI mak ataupun HARI GURU..bercerita tentang HARI GURU..sepanjang hidup aku dekat 29 tahun..aku tak pernah tengok MAK aku mengajar kat sekolah..memang tak pernah.sampai MAK nak pencen tahun depan ni aku tak berkesempatan tengok MAK mengajar anak-anak didiknya...sebab..aku pun tak tahu sebabnya..dulu masa sekolah aku tak sama sekolah dengan MAK...aku pernah tanya MAK kenapa kami tak satu sekolah dengan MAK..Mak cuma cakap..dia tak nak kami manja dan mengada-ngada kalau kami satu sekolah dengan MAK...memang ada kebaikannya..at least kami berdikari di sekolah...dan satu hari nanti andai ditakdirkan aku ada anak..aku jugak akan buat sama macam MAK aku..aku takkan bagi dia sama-sama satu sekolah dengan aku...biar dia berdikari sorang-sorang..biar dia kuat macam aku...hehe..

Apa-apa pun..inilah cerita aku dan MAK...tiada siapa yang boleh ganti tempat MAK dalam hati aku..aku tahu dalam hati MAK..tiada siapa yang boleh ganti tempat ANGAH dia nie...aku tahu jugak mak tak boleh hidup tanpa anak-anaknya...untuk MAK..SELAMAT HARI IBU..MOGA PANJANG UMUR..MURAH REZEKI DAN SENTIASA SIHAT SELALU...LUV U MUM...........

Aku dan MAK...

CIKMA : Teresak-esak masa aku buat entri ni...:(...hanya untuk MAK........LUV MUM ALWAYS N FOREVER...

7 ulasan:

  1. salam akma,
    selalu nya kita sebagai anak tak merasa sangat penderitaan ibu kita selagi kita tak merasa menjadi ibu..segarang mana pun ibu kita dalam hati mereka sebenarnya akma penuh dgn kasihsyg yg tak ternilai..menilai kasih kita pada ibu hanya semasa hayat dikandung badan..semuga akma akan terus menjadi anak yg baik dan guru yg baik juga...amin

    BalasPadam
  2. memang tak akan ada yg boleh menjadi galang ganti kepada IBU

    BalasPadam
  3. kakasma : terima kasih pada nasihat yang akak bagi pada saya...sungguh..saya terharu...semakin saya meningkat usia..semakin saya sedar kasih sayang yang MAK berikan selama ni...dan semakin saya sayang dan kasihkan MAK..memang MAK akan sentiasa terpahat di hati saya dunia dan akhirat.......

    kakmin : yup...tiada boleh sesiapa yang mampu mengganti tempat MAK dalam hati kita...

    BalasPadam
  4. betul tu..doa dan restu mak sgt penting dlm tiap apa yg kita lakukan supaya mendpt keberkatan...

    BalasPadam
  5. miss Mirror : betul tu kak..tima kasih lawat blog saya...mmg doa dan restu mak yang kita nak kalau kita mahu kehidupan kita sentiasa di berkati ALLAH SWT...

    BalasPadam
  6. siti sarah : salam ziarah kembali......terima kasih jengah blog yang tak seberapa ni...

    BalasPadam

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails