IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Khamis, 18 September 2014

MATAHARI - Hafiz AF7




Sekali dua post daaa masuk belog...hehehe...tuju lagu ni...:)

Lagu terbaru daripada Hafiz AF7...best lagu ni...so...layannnnzzzzzz...


CIKMA : Nak dekat hujung tahun ni confirm kerja kat sekolah bertimbun-timbun....lahaiiiiiii.....:)

Jaga Dia Untukku....;) - Dato' SIti Nurhaliza




Suka lagu ni sejak mengikuti drama Rindu Awak 200%...hehehe...sebelum ni macam tak berapa ngam dengan pendengaran...tapi sebab Cikma suka naaa citer tu...so tersuka la pulak...:)

Meh layan sat ekkk...:)..sambil2 mengkursus kan diri secara online...:)

CIKMA : Cepat betul masa berlalu...dah nak habis cuti sekolah....emmmm...

Rabu, 17 September 2014

JATUH CINTA - I AM NEETA

Seriusss suka.....ok memang dah jatuh cinta dengan grup ni...okay tetiba rasa macam grup dari Seberang...tapi grup ni Made In Malaysia okeh!!!...

Pernah dengar lagu2 mereka sebelum ni...but trully ni yang terbaekk!!!...video nye juga sangattt awesome...sebab selalunya video klip penyanyi Malaysia agak kurang bermaya dari sudut pandangan mata Cikma...sorry to say yee...jangan terasa hati...:)

Meh layan lagu jap...:)...cuti ni penat actually dengan keje dan kursus online yang mahu di kejar..duduk umah jeh!!! nasib tak ke mana....layan ekkk....:)





ni full version...:)




CIKMA : Jatuh cinta???belum kotttt!!! hehehehe...yup serius...kalo takat suka tu adalah...:)...

Khamis, 11 September 2014

Realiti kehidupan seorang pendidik - apabila 'dunia' di hujung jari

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Tajuk rasa macam 'ngeri' jer dengar...tapi itulah realiti....:)
Kecoh sekecoh kecohnya...susah nak describe apa yang ada dalam kepala Cikma...as a teacher...memang terasa tempiasnya walaupun aku sendiri bukan guru-guru tahun 6...

Kesian sebenarnya...bila dah terjadi perkara ini...semua orang memang kena bertanggungjawab...baik dari pihak atasan hingga ke anak-anak murid...aku faham perasaan mereka yang terlibat....ibu bapa juga rasanya stress bila tengok dan dengar perkara ini..

Kes soalan bocor sejak semalam merebak ke hari ni...2 subjek iaitu Sains dan Bahasa Inggeris bagi UPSR 2014 di sahkan telah tersebar sebelum peperiksaan di laman dan media sosial...semalam matapelajaran SAINS di tangguhkan peperiksaan....hari ni pulak subjek BAHASA INGGERIS yang telah selesai di jawab pagi tadi oleh semua murid2 tahun 6 di sahkan bocor dan akan di duduki semula bersama subjek SAINS pada 30 September 2014 nanti.....

SATU MALAYSIA terkejut dengan perkara tersebut...TPM sangat marah dengan perkara yang berlaku...SELURUH SEKOLAH-SEKOLAH RENDAH di Malaysia terpaksa berdepan dengan perkara yang mengejutkan...segala gerak kerja serta semua SOP telah di lakukan secepat mungkin...JPN dan PPD juga di kerahkan membuat pemeriksaan di sekolah-sekolah tertentu...segala maklumat berkaitan peperiksaan HARUS di padamkan....dan semuanya berlaku hanya di sebabkan tiada sikap telus dan tidak berintegriti di kalangan pegawai pendidikan itu sendiri...


Terus terang cakap....soalan-soalan bocor ini sebenarnya dah lama berlaku...cuma ia berlaku dengan cara di mana kita selesaikan secara profesional dan timbang tara yang amat berhemah...namun, tahun ni...mungkin ALLAH SWT tu nak tunjuk....selama ni kita 'cuba' cover segala hal...tapi sampai bila..dan akhirnya....murid-murid dan guru juga menjadi mangsa keadaan....

Memang Cikma sebagai guru pun sangat tidak setuju dengan perkara yang berlaku...pengalaman depan mata sendiri sebenarnya berlaku beberapa tahun lepas...tetapi kami ambil cara diam, sendiri mau ingat dan sendiri mau tanggung...ALLAH MAHA MENGETAHUI...benda dah lepas...dan tunggu sahaja keputusan...seyesss....peratus lulus dan kpi sekolah beberapa sekolah mencanak naik..soalan spot dan jawapan spot bertebaran...jadi nak cakap apa...kerana kami-kami ini terpaksa berdepan tugas dan tanggungjawab di mana jika peratus sekolah dan kpi sekolah turun...kami terpaksa berdepan soal jawab dan soal siasat dari pihak kementerian, jabatan pelajaran negeri, pegawai2 daerah, jemaah nazir sehingga kepada ibu bapa murid-murid...menjadi mangsa sekali lagi adalah guru-guru yang terpaksa berhempas pulas mengajar, mendidik, mencari maklumat dan sebagainya....kerana takut dan 'gerun' dengan amaran serta tekanan dari pihak pentadbir....

Itulah realitinya....begitu juga dengan murid-murid...aku tau hanya segelintir sahaja mereka yang merasai bebanan stress murid2 belajar especially murid-murid itu di kalangan kelas bijak dan pintar, tetapi....murid-murid dari kelas pertengahan dan kelas bawah dorang tak rasa apa-apa....waima nak dekat periksa pun buku tak pernah langsung di baca....melebih nak main jer...datang sekolah pun sekadar nak melengkapkan nama dalam buku disiplin salah laku murid....seyesss!!!! itulah realiti...sebab aku bergelar guru ini yang mendepangi cerita sebenar....murid-murid sekarang mentaliti sangat berbeza dengan murid-murid zaman dahulu...tak tahu macam mana nak explain...dan menuduh sesiapa kenapa dan mengapa mereka jadi macam tu....mungkin pengaruh media sosial barangkali mereka ini terlalu tepu otaknya dengan pelajaran....

Realitinya juga, apabila semua ini berlaku dengan pantas...semua akan menyalahkan teknologi...yess!!!itu memang kenyataannya...sekarang kita dah WHAT'S Apps, Telegram, Viber, WeChat, Line dan segala mak nenek sosial...dengan sekali seretan hujung jari di atas skrin handphone...semua maklumat dapat di sebarkan dengan cepat...tanpa memikirkan kesan selepas itu...dan apabila benda ni berlaku...orang akan tuding jari kepada semua orang...dan yang jadi mangsa...adalah seorang guru......

TANGGUNGJAWAB DAN DEDIKASI...dua sikap ini memang perlu ada di kalangan guru...aku tahu ramai guru di luar sana dah buat sehabis daya dan tenaga...selebihnya berserah dan tawakal kepada ALLAH SWT...tetapi...apabila perkara ini serta dunia realiti perguruan yang semakin caca merba ini masih lagi terjadi....jangan terkejut kalau peperiksaan awam lain selepas ini juga mengalami perkara yang sama....

Cukup-cukup menuding jari kepada kami yang bergelar guru...namun cerita sebenar seorang guru hanya orang yang bergelar guru sahaja yang tahu....realiti di mana kami ni dapat gaji banyak, cuti banyak, kemudahan banyak dan sebagainya sebenarnya adalah satu cerita untuk 'mengcover' kehidupan seorang guru...aku pernah jumpa bekas guru aku semasa di sekolah menengah dulu...bila tanya beliau nak pencen...memang suka sangat...tanya juga tak nak sambung perkhidmatan...dengan pantas beliau cakap "Cukup-cukuplah...penat...macam2 benda dah sekarang ni, dah tak erkejor rasanya...serabut..."....yup..serabut...serabut dengan macam2 hal......:)


CIKMA : Masih dan akan kekal bergelar seorang pendidik....IN SHAA ALLAH......:)

Isnin, 8 September 2014

Mashed potato with gravy sauce

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Yaaa....tajuk orang putih lagi....gitu...kalau dah tajuk orang putih...makanya makanan yang di hasilkan memang lah daripada orang putih nye anak tekak!!!...hehehe

Kali pertama mencuba...wah!!!boleh tahan...rupanya senang betui buat kentang lenyek atau lebih dikenali sebagai mashed potato ni....di tambah dengan sos ala2 rasa KFC...peh!!!rasa macam nak angkat bakul sendiri plak!!!hehehehe...

Tak hinggat mana ambil resepi...huhuhu...sedey kan!!!....tapi gigih jugak cari yang ala-ala sama seperti resepi asalnya...adoaiii...nilah gara-gara simpan entri ni dekat setahun...hambik ko!!!...kompem ler tak hinggat!!!

Link resepi...credit pada SALAM DUNIA memang hampir sama resepi gravy sauce tu...sebab yang lain aku cari tak sama dengan bahan2 yang pernah di masukkan dalam sos tu...okay...jom2 jengah resepi...

BAHAN-BAHAN :

Untuk kentang lenyek
4-5 biji kentang (saiz sederhana)
2 sudu makan butter
1/2 cawan susu segar
sedikit lada sulah dan garam secukup nye

Untuk sos
1 biji bawang besar (potong dadu)
1 kiub pati ayam (apa2 jenama pun boleh)
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap manis
2 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar sos cili
2 cawan air
sedikit lada hitam

CARA-CARA :

1) Rebus kentang sampai empuk (Cikma buang terus kulit). Kemudian lenyekkan kentang.
2) Masukkan butter, garam dan lada hitam. Kacau sebati.
3) Masukkan susu segar dan lenyek kentang tadi. Ketepikan

Gravy sauce :

1) Dalam periuk, renehkan air dan juga bawang besar yang di potong dadu.
2) Agak-agak dah layu bawang tu, toskan bawang. Kita hanya pakai air nya sahaja.
3) Masukkan kiub pati ayam, sos tiram, kicap dan sos cili ke dalam air rebusan bawang tadi. Kacau sebati
4) Masukkan tepung gandum dan lada hitam.
5) Renehkan sehingga sos jadi pekat.
6) Siap untuk di hidang kan bersama kentang lenyek... SELAMAT MENCUBA...




CIKMA : Hobi = Makan!!! hehehehe


Catatan Popular

MY LISTED

mY Slide ShOW

Loading...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails