IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Selasa, 8 April 2014

Alasan Untuk Bahagia - Asfan

Terlalu lama berhenti...ini adalah permulaan..seperti mana berhenti nya nafas yang turun naik dari peparu...Cikma hanya menghormati kisah sedih yang berlaku...selama hampir sebulan..masih hilang jejaknya MH370...mencari dan terus mencari...usaha dan terus berusaha...

Mukadimah permulaan cerita baharu di entri...lagu ini...sangat awesome liriknya...Cikma memang suka layan lirik2 syahdu ni...meh layan dahulu...:)





CIKMA : Hilang jejak bukan bermaksud terus terlupa....:)

Selasa, 11 Mac 2014

Tiada Tajuk - Volume 3 - Titipan untuk Sang Burung Besi


Suatu pagi yang redup dan tenang
Mendamaikan perasaan
Memberikan kebahagiaan kepada makhluk seluruh alam
Mentari dengan megah memancarkan sinarnya
Menerangi seluruh alam
Burung berkicau ke sana ke mari
Berdendang mesra menyapa gegendang telinga
Terasa begitu menggembirakan hati mana-mana yang luka

Namun...
Kedamaian dan kegembiraan itu hilang
Tatkala berita itu datang menjengah
Terdiam seketika sang burung berkicau
Mendengar berita yang paling mengharukan
Segala yang indah sebentar tadi lenyap
Kerana terkesan dek berita itu
Bagaimana mungkin ianya terjadi
Sedangkan yang lain tidak pernah terdetik di hati
Resah...gelisah...hiba...sayu silih berganti
Terkenang mereka yang telah pergi
Adakah mereka akan kembali
Menemui mereka yang di kasihi
Lantas...adakah sinar di hujung duka
Walaupun bulan dan bintang telah menjadi saksi
Di mana mereka pergi tanpa di sedari
Saat malam itu telah berlalu pergi...

Sang burung besi pergi tidak kembali
Si dia yang menjadi kemegahan
Si dia yang menjadi pujaan
Si dia yang menjadi pujangga malam
Ke manakah di kau sang burung besi
Menghilangkan diri entah di mana

Damai yang semakin resah
Damai yang semakin hilang
Rindunya mereka kepadamu sang burung besi
Tidak terluah dengan kata-kata
Tidak tergambar dengan mata hati
Tidak terungkap dengan lidah

Wahai hati...
Bertabahlah...
Wahai sang burung besi
Kembalilah
Wahai bulan dan bintang
Berikanlah jawapan
Di manakah dia sang burung besi
Muncullah di kau di mata kami
Terbanglah di kau megah di angkasa kembali
Agar kami kembali damai di hati
Agar resah kami semakin menghilang
Bersama dengan di sebalik mata yang memerhati....



CIKMA : Masih terkejut dan berduka...semua rakyat Malaysia juga berduka..terkesan dengan peristiwa yang tidak pernah terlintas di fikiran kita rakyat Malaysia...doakan agar yang pergi kembali...jika mereka tidak kembali...berdoalah agar di permudahkan urusan untuk mencari mereka...Cikma tidak mahu mengulas lanjut tentang peristiwa sedih ni..cukuplah dengan berita yang kita dengar, baca dan lihat...selagi belum di jumpai pesawat MH370 itu..selagi itulah kita berdoa dan terus berdoa...Aminnn Ya Rabb....

Ahad, 23 Februari 2014

Hujung minggu ini...

Salam dan sejahtera...

Tak mau...tak mau stress!!!ngeh3...orang lain pun ada kerja Cikma oiii....

Hujung minggu aku di isi dengan kerja-kerja yang perlu di selesaikan...antara yang mencabar minda (eheh..yang lain nye kerja tak mencabar ker Cikma oiii...)..iaitu report MMI yang akan di hantar kepada PPD...

In Shaa Allah akan di kongsi nanti di laman sesawang or kepada laman web vle frog sekolah..masih lagi dalam proses menulis...emmm...tak tahu lah betul ke tidak...fahaman Cikma adalah apa yang Cikma baca dan faham...tak tahulah pihak PPD terima ke tidak...bila buat report tu dah macam buat assingment...serius!!!letak dalam muka buku...semua cakap aku ni tengah futher study...ooooo....tidak2...belum lagi kengkawan...kalau laporan itu di terima dan mendapat pengiktirafan PPD....In Shaa Allah Cikma akan lebih bersemangat dan sambung belajar...

Niat dah ada...tapi bila fikir balik kekangan kewangan dan masa membantutkan niat tu...takut  aku ni jenis hangat-hangat tahi ayam...buat kerja sekerat jalan...nak sambung MA bukan satu perkara main-main...perlu ada fokus dan kekuatan mental dan fizikal...tengok keadaan aku yang ala-ala malas dan ikut mood ni..emmm...tak tahulah boleh ke tidak menghadapi segala masalah atau stress masa belajar...dah lama sangat tak belajar...otak dah karat dah ni...:)

Doa-doakan...mana tahu terbuka hati...:)


CIKMA : Rakan2 sejawat lain sibuk ber'SPS' ...Cikma sibuk keje lain...huhu...Maha Adil Allah tu kan...kerja kita mencari rezeki adalah tanggungjawab kita wahai rakan-rakan...bersyukurlah...:)

Ahad, 16 Februari 2014

Risaunya...


Risaunya seorang ibu,
Tika semakin hampir beliau melahirkan anaknya ke dunia...
Risaunya seorang ibu,
Tika saat anaknya sakit dan merintih
Risaunya seorang ibu,
Tika anaknya pergi ke meninggalkan dirinya apabila menginjak dewasa
Risaunya seorang ibu,
Apabila melihat anaknya bermuram durja
Dan...
Risaunya seorang bapa,
Tika melihat dompetnya semakin menipis
Risaunya seorang bapa,
Tika kurangnya rezeki pada hari ini
Risaunya seorang bapa,
Melihat anaknya berubah sikap
Risaunya seorang bapa,
Apabila anaknya pergi meninggalkannya
Risaunya seorang bapa,
Tika anaknya di ijabkabulkan
Risaunya seorang bapa,
Melihat anak berduka nestapa
Tetapi...
Risaunya seorang GURU,
Apabila segala kerjanya terbengkalai
Apabila buku-buku anak didiknya tidak bertanda
Apabila segala program di sekolah tidak dapat berjalan lancar
Apabila semua akses di talian jalur lebar tidak dapat di hubungkan
Apabila ada yang masuk campur urusan dirinya di sekolah
Apabila ada yang mengadu domba
Apabila ada yang menghasut di sana sini
Apabila ada yang mencabar krediabiliti dirinya sebagai seorang GURU
Emmm...guru....bersabarlah wahai guruku...
Kerana itulah guru..
Selagi bergelar guru..selagi itulah dia akan berkorban
Waktu dan tenaga..
Kerana sesungguhnya...
gelaran guru yang di tauliahkan akan tetap di pegang sehingga nafas yang terakhir.....


CIKMA : Bersabarlah wahai rakan-rakan sejawat di luar sana....huhuhu....

Selasa, 11 Februari 2014

Tiada Tajuk - Volume 2

Ada ketikanya
Pengorbanan itu tidak di hiraukan
Ada ketikanya
Keikhlasan itu tidak nampak
Ada ketikanya
Berterus terang itu menyakitkan
Ada ketikanya
Keegoan menguasai diri

Jika di sebalik ketika itu yang terjadi
Salahkah mereka memiliki apa yang tidak pada orang lain
Salahkah mereka merasakan diri tidak mampu untuk melakukan
Salahkah mereka menjauhkan diri
Salahkah mereka juga terasa di pinggirkan
Jika semua itu salah...lantas di manakah kebenarannya?

Manusia...
Itulah manusia
Di ciptakan daripada saripati tanah
Di cipta oleh Maha Pencipta
Makhluk paling kompleks
Makhluk paling bijak
Makhluk paling berkuasa di bumi
Namun, manusia juga di cipta punya kelemahan
Kelemahan hati
Kelemahan jiwa
Kelemahan hawa nafsu
Kelemahan mental dan fizikal
Tiada salah bersikap begitu
Kerana kita bukanlah manusia sempurna...




CIKMA : Juga tidak sempurna......:)

Catatan Popular

MY LISTED

mY Slide ShOW

Loading...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails