IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Jumaat, 30 Julai 2010

Bubur Nasi Campak Ala CIKMA

Uihh!!panjang daa tajuk entri @ nama resepi aku ni..sebenarnya tak tau nak letak nama apa bagi bubur nasi aku ni...main campak-campak jer masak!!!aku sebenarnya tak reti nak masak guna sukatan...melainkan kalau masak kek atau biskut jer....tang lauk-pauk ni memang main redah jer....

Semalam buat puasa sunat..macam biasa kalau dah namanya puasa ade jelah dalam kepala ni nak makan macam-macam..tetiba balik dari sekolah teringin pulak nak masak bubur nasi..dengan tak salin bajunya..terus masuk dapur...hehe...pakai baju batik u'alls masak!!!siap bertudung bagai...sah-sah tengah excited nak buat bubur nasi ciptaan sendiri!!!ngeee......


Rasa...emm boleh tahan..macam bubur lambuk pun ada..hehe...lulus lah bagi aku kalau nak masak bubur ala-ala bubur lambuk gitu...hehe...resepi....emmm...dah namanya pun bubur nasi campak kan..resepi nye memang aku tak berapa nak ingat...tapi senang jer...rasa semua orang boleh buat...tapi Cikma bagi lah jugak bahan-bahan yang aku masukkan dalam bubur ni.....enjoyz....

Bahan-bahan :

1/4 pot beras
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
Sebatang serai
Lobak merah
Ayam dan daging hancur
Lada hitam dan lada sulah
Garam secukup rasa
Sedikit kayu manis dan bunga lawang

Cara-cara :

1) Masak nasi dan biarkan mendidih sehingga menjadi bubur
2) Dalam masa yang sama tumis bahan tumisan yang di tumbuk (bawang besar, bawang putih dan halia) serta serai yang di titik.
3) Masukkan kayu manis, bunga lawang, lada hitam dalam tumisan
4) Kemudian, masukkan tumisan ke dalam bubur nasi dan masukkan daging dan ayam
5) Masukkan lada sulah dan garam secukup rasa.
6) Masukkan lobak merah dan masak hingga empuk
7) Sedia di hidangkan. Sedap di makan bersama bawang goreng dan daun bawang.

BUBUR NASI CAMPAK

CIKMA : Entri cucur tepung campak nanti akan di masukkan kemudian...campak lagi...hehe

6 ulasan:

  1. Salam MHJ

    aaahhhh...bubur cam ni la yg akak suker makan..nanti watkan akak semangkuk k :)

    BalasPadam
  2. makan bubur pun sedap, tp cepat lapar kan?

    BalasPadam
  3. cik ma ko memang pandai..buat entry sempena puasa..huhu

    BalasPadam
  4. kak yatt : hehe...boleh...nnti saya terbangkan semangkuk tuk akak ekkk....

    BalasPadam
  5. sayang2ibu : sedap...tuk sekali sekala jelah..mmg cepat gak lapar...

    BalasPadam
  6. alfa : kira oklah tu...sempena nak pose ni keroje nya nak makan jelah!!!huhu

    BalasPadam

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails