Tuesday 27 July 2010

Agar-agar Jagung

Dah lama nak masukkan entri ni..tapi sebab entri AMALIN yang lebih penting aku masukkan entri si kecik tu dulu...hari ni belum call ALONG...maybe malam sikit baru call sebab nak tau perkembangan AMALIN..harap dia ok dan bertambah pulih...

Last week...bilik guru aku buat POT LUCK..sesaja sebenarnya..mula-mula KAK MIN ajak buat makan-makan...di ikuti permintaan KAK IJAT yang teringin sangat nak makan reramai kat sekolah..so..bermulalah aku membuka beberapa blog resepi dan blogger-blogger yang terrer memasak..well, aku macam biasa kalau duduk umah sewa ni simple mimple jer aku buat..aku just bawak dessert jer untuk diorang...lauk-pauk kakak-kakak yang dah berkahwin yang masak...kami ni tak terrer masak lauk....makan tu boleh lah!!!

Belek punya belek..akhirnya aku pilih nak buat agar-agar Jagung dan agar-agar Milo..entri untuk agar-agar Milo dah aku masukkan dalam last 2 weeks ago..resepi ni aku ambil dari housemate aku..Cik Liza..dia pulak ambil resepi ni dalam My Recepie..maybe jugak resepi dari tu datangnya dari blogger-blogger resepi jugak...kalau ada yang terbaca macam sama jer resepi..mintak ampun ekk..Cikma mintak izin letak resepi dalam ni blog.......

Agar-agar Jagung

Bahan-bahan :

Sepeket agar-agar
Satu tin jagung dalam krim
Satu tin susu cair
2 cawan gula (ikut rasa)
Sedikit pewarna kuning
Sedikit esen vanilla
Air

Cara-cara :
1) Panaskan agar-agar bersama air..biar agar-agar mendidih
2) Masukkan susu cair dan jagung dalam tin (sebaiknya di kisar dahulu)
3) Masukkan gula
4) Masukkan esen vanilla dan akhir sekali sedikit pewarna kuning
5) Sedia di sejukkan


CIKMA : Pada kakak-kakak ku yang rasa air tangan Cikma ni..kalau rasa tak sedap...diam-diam naa.....hehe.....kami budak baru belajar!!!!

13 comments:

  1. meriah jagung tu dik...sodap tu ;p

    ReplyDelete
  2. sayang2 ibu : hehe...tima kasih..silap sikit tu kak..dalam resepi suruh kisar jagung tu..tp saya lupa...tu yang masa potong agar-agar ni susah sikit..tak berapa nak elok potongnya..biasalah kak....saya ni budak baru belajar...huhu...

    ReplyDelete
  3. Salam,
    nampak agar2 jagung, akak terus dapat idea utk berbuka ni. Thanks a lot, ya :)

    ReplyDelete
  4. indahhouse : ye ke..sronok nyer dpt pose..tgh bulan merah ni..hehe...welcome kak...nnti2 bg skit kat sini..:)

    ReplyDelete
  5. kalau aku tanya, kompom dah abih! watkan jap! hihi

    ReplyDelete
  6. hana : huhu.. lambat arr kak hana singgah..mmg dah abis...buatkan???huhu..bleh..tapi cium bau jer ekkk..

    ReplyDelete
  7. nak tnyer leh.akak, gula tu ikut sukatan cawan besar maner?

    ReplyDelete
  8. salam kak,cawan untuk sukatan gula tu cawan besar maner?

    ReplyDelete
  9. nurulwan : thanks sbb singgah blog akak..nnti
    singgah2 lah lagi ekk..:)..cawan tu akak pakai yg selalu kita minum teh tu..cawan biasa..gula tu ikut suka kita...maybe nak manis boleh tmbh lagi..jagung tu kalau boleh blend dulu..baru dpt rasa jgungnya..selamat mencuba!!!

    ReplyDelete
  10. Mohon guide sikit air tu banyak mana? Tq. :)

    ReplyDelete
  11. anonymous : kalau sebungkus agar-agar tu..guna tiga mangkuk air..mangkuk tu berdasarkan agar-agar yang kita rendam tu..tapi kalau ada susu cair kurangkan dalam 21/2 mangkuk..

    ReplyDelete
  12. nampak sedap..boleh buat pencuci mulut utk berbuka..
    lepas agar2 tu dah keras, mudah tak nak keluarkan dari bekas?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sedap...teringin jugak nk buat time bulan pose ni..senang jer kuarkan...ok kalau sukatan air sesuai dengan agar2..:) selamat mencuba ye..

      Delete

Pembukaan Semula Sekolah dalam Norma Baharu 2020

Assalamualaikum dan salam sejahtera Bertemu lagi..ewahhh...πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜… kali ni Cikma nak kongsi sedikit buah tangan Cikma sejak aktif konon...