IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Rabu, 29 September 2010

Saya minta maaf, cikgu!!

Hari yang penat...letih...tertekan..semua ada...takde perkataan seronok pun keluar dari kepala otak ni...penat sebab kelas full di tambah kena pulak relief (adeh2), letih sebab aku bulan ni punyalah banyak period keluar...rasa dah sejuk kaki dengan tangan..nasib sakit takde sangat..kalau tak dah berguling aku menahan sakit perut ni...tertekan..sebab aku geram tengok perangai anak-anak murid aku hari ni...tapi dalam tertekan tu..aku boleh gelak dalam hati..bagus jugak buat camtu..apa aku buat???hehe....best2...layan cerita aku ni......

Sejak 3,4 bulan kebelakangan ni aku jarang marah anak-anak murid aku..tak kira lah kelas pandai ataupun yang kurang pandai..diorang tak bawak buku..aku bagi buku lain, diorang tak siap keje, aku just cakap esok siapkan, diorang main-main dalam kelas atau kacau kawan diaorang, aku nasihat secara berhemah..wah!!!tetiba Cikma jadi guru bersopan dan berbudi bahasa gitu!!!bukan takde mood nak marah..tapi ada satu tahap yang aku dah malas nak bising-bising..sakit rasa anak tekak kalau menjerit selalu...jadinya aku buat tak kisah...malas nak fikir perangai diaorang..nak jadi apa pun jadilah...

Entah macam mana hari ni..mungkin di sebabkan mood marah aku datang balik...mula mengajar masuk kelas 1 Ikhlas...kerja semalam ada 6,7 orang tak siap, aku dah cakap suruh siap kat umah..pagi tadi aku suruh diorang tunjuk buku latihan..yang tak siap tu...haram dorang nak siapkan...padahal semalam 3 masa di gunakan hanya nak tulis 18 perkataan kat papan hitam..kalau ikutkan semalam 2 masa je subjek BM..plus 1 masa sebab diorang takde PJK...tak jugak siap..aku peratikan yang tak siap ni semalam..memang lembab menyalin, siap main-main dan bersembang dengan kengkawan...2,3 kali dah tegur suruh siapkan..diorang buat tak tau je...hari ni..memang kena arr...aku kalau marah..jangan kata vokal jer boleh satu bangunan dengar, siap dengan buku, tangan, pembaris semua kena kat budak-budak tu...maaf lah ekk...Cikma ni kalau mengajar murid yang tak dengar kata ni memang Cikma pukul...pukul bukan cara lemah lembut..sekuat hati k...siap cakap dengan diorang...balik bagitau dengan mak ayah..sebab apa cikgu Akma pukul sampai merah..biar diaorang rasa...takut jugak semua budak-budak 1 I tadi..gertak camtu..boleh pulak dekat 3/4 orang murid siap kerja yang aku bagi dalam kelas hari ni...rasanya diorang kena buat camtu kot..nak kena marah dan pukul setiap hari..baru boleh gerak buat kerja...aduh2....

Yang kelas 1 Bestari pulak..kes yang sama..buat kerja semalam..dah bagitau suruh siap dalam kelas..adalah 2,3 kerat yang siap..suruh bawak balik rumah...hari ni tunjuk..sama jugak..tak siap...yang sakit hati dari 40 orang budak..3 orang je siap...dah cakap dengan budak-budak tu...buat keje tak payah guna mulut..guna tangan jer..tapi semalam..siap kaki , mulut, tangan semua buat keje..duk berjalan, menyembang, main-main dalam kelas...yang dah aku aim memang tak siap tu dah agak dah tak siapnya..ni yang selalu buat keje pun tak siap..rasanya takdelah banyak sangat bagi keje..boleh je siap dalam tempoh kurang dari sejam...sebabnya budak-budak 1B ni budak pandai...tapi dah lama tak kena marah..tu yang naik lemak...kena jugak diaorang tadi...Cikma taklah pukul..tapi marah..emm cam biasa vokal tahap gaban lah..pastu diorang ni kena diplomasi sikit nak marah..biasalah bak kata ORANG BESAR...nak marah budak pandai kena berdiplomasi dan lemah lembut...ceh!!!ye ker...entah macam mana keluar idea dalam kepala..suruh yang tak siap kerja ni kena tulis perkataan SAYA MINTA MAAF, CIKGU!!..sebanyak 100 KALI...peh!!!banyak tu...aku men'dera' budak-budak tahun 1B macam tu..adeh2...terpikir jugak tadi..sempat ke diaorang siap kan benda tu...dan terpikir diaorang ni kebanyakannya ada sekolah agama waktu petang, ada pulak tu tuisyen waktu malam..emm...lantak lah...aku dah cakap kali ni dorang tak siap..memang aku pukul sungguh-sungguh...erk...garang Cikma ni!!!huhu....

Kelas 1 Murni tadi pun kena jugak..tapi tak seteruk yang 2 kelas tu...biasalah setiap kali P.Seni...ada jelah yang tak bawak bahan dan alatan..penat dah mulut membebel marah dan bising..last-last..kena sedepuk dua..aku bagi je jugak bahan..dari dorang duk melangut tak buat keje..tapi aku ajar diaorang..kena cakap 5 kali SAYA MINTA MAAF, CIKGU!!..bagi dorang ingat kesalahan yang di lakukan....

Sebenarnya murid-murid sekarang susah benar nak mengaku kesalahan pada guru..lagi-lagi kalau suruh minta maaf...kenkadang tu..macam dengar tak dengar je diorang cakap pada kita ni...pelik jugak...malu ker..segan ke nak sebut perkataan MINTA MAAF tu pada cikgu...heran-heran...rasanya dulu kalau kita buat silap kita mengaku kesalahan dan cepat-cepat mintak maaf kat cikgu..walaupun lepas minta maaf tu kena jugak hukuman...emm..entahlah...mungkin kami ni cikgu-cikgu tak terapkan nilai murni yang lebih pada murid-murid..ataupun diaorang takde rasa bersalah pada cikgu...ntahlah...lagi di pikir lagi pening kepala...kalo tak pikir esok-esok depa bawak perangai malas buat keje ni sampai tahun depan...karang kata pulak yang cikgu-cikgu tahun 1 tak pandai nak ajar dan didik budak-budak tu...emmm.......


CIKMA : Melentur buluh biarlah dari rebungnya.....

6 ulasan:

  1. akak pun dah lama tak ngamuk... agaknya sebab tu la diorang naik lemak... nak tgk kita naik hangin hari-hari kot....

    BalasPadam
  2. kak min : itulah pasal..lagi2 kita ni pun bleh tahan jgak garangnyer..pasni dah x ksah dah..dorang nangis ke..ngadu ngan mak bapak ke..sya tak peduli...nak jumpa..jumpalah..tgk cmne kte pulak bgtau perangai sebenar anak2 dorang ni...

    BalasPadam
  3. salam ziarah cikgu..memang jadi guru sekarang ni banyak cabaran dari dulu..tapi dah tanggungjawab kenalah lakukan dengan seikhlas hati.

    terima kasih sudi datang ke blog akak..jemputlah datang selalu yer

    BalasPadam
  4. kak ina kl : wsalam..slm ziarah kembali...mmg pun kak..kenkdg letih jugak melayan kerenah anak murid ni..tapi selagi di gelar perkataan keramat 'cikgu'..Insyaallah kak..sya akan lakukan tgjwb tu sepenuh hati....:)..welcome..singgah2lah selalu ke umah saya yg tak seberapa ni ekk....

    BalasPadam
  5. sabar je r tu bru ank murid yg normal kalo murid yg itimewa lg ssh sakit jiwa gak nk lyn..saya tiap2 hari ngadap student khas ni mmg mencabar tapi menarik diorg ajar kita bersabar n bersyukur dgn apa yg kita ada..

    BalasPadam
  6. anonymous : memang jdi cikgu ni kena sabo..tu dah kira sabor tu...kejap marah..kejap sayang..x bleh syang selalu deme tu...:)

    BalasPadam

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails