IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Selasa, 28 September 2010

KERAS TANGAN

Salam dan sejahtera..lama tak update blog...tengah takde mood...uihh..lain macam je Cikma..takde mood??biasa...hal perempuan..paham-pahamlah kan...tiap-tiap bulan mesti ada time yang takde mood...huhu..

Macam biasa...entri kali ni nak cerita pasal beberapa kraftangan yang dah lama kita tak buat, dan mungkin dah lupa nak buat..dulu-dulu kala aku buat lah jugak keras tangan ni..orang buat aku pun follow ler buat, orang tak buat dah, aku pun berenti lah buat...nak buat kraftangan ni kena ada minat dan bakat...kalau setakat suam-suam kuku..baik tak payah...ye dak????

First kraftangan yang dah lama aku tak jumpa adalah gelang perca kain...mak aihh..susah pulak nak search gambar kraftangan ni kat pakcik GOOGLES..apa yang aku tunjuk ni kira yang ala-ala samalah dengan gelang yang sebenar...dulu gelang perca kain ni popular dan glames giler tak kira kanak-kanak ataupun orang besar...senang nak buat gelang ni..kena ada tiub getah transparent (ala-ala macam tiub getah oksigen dalam akuarium ikan tu..tak ingat ler nama dia...) pastu perca-perca kain dan jugak minyak masak...masuk jer perca kain tu dalam tibu getah tu..bagi rapat dan penuh...minyak tu kita campur dengan perca kain supaya kain tu senang masuk dalam tiub..cantik kalau dah siap..berwarna-warni gelang tu..lagi-lagi kalau kita pandai pilih warna pada perca kain tu......dulu banyak lah jugak koleksi gelang perca kain ni..tapi ntak ke mana aku letak..biasalah...benda-benda macam ni bermusim..orang dah tak pakai pun sekarang ni......


Second...kraftangan bunga straw...rasa-rasanya ada yang ingat kraf bunga straw ni..dulu..ramai betui mak-mak budak..malahan anak-anak dara pun suka buat benda ni..siap jual lagi...aku reti jugak buat bunga straw ni..tak silap mak yang ajar..penuh lah rumah tu dengan straw..macam-macam colour di beli..jenis straw pun ada yang kecil dan besar...selalunya kraf bunga straw ni di buat dengan straw yang jenis dia keras sikit..yang selalu kita guna untuk minum tu tak sesuai..lembut...ada jugak yang buat kraf daripada straw ni sebagai hiasan dinding...tapi aku lagi suka buat bunga straw..buat banyak-banyak..pastu cucuk dekat span..letak lah dalam pasu kecil-kecil..cantik..rasanya kat umah aku ada lagi kraf bunga straw tu..adalah satu..jadi kenangan..sekarang ni tak tahulah ada lagi ke orang buat kraf bunga straw tu..mungkin lah ada..tapi tak semeriah masa zaman dulu-dulu......


Yang ni..orang masih buat sampai sekarang..siap jual dan rasanya permintaan buat kraf daripada kertas ni mendapat permintaan yang tinggi..aku belajar buat kraf kertas ni masa belajar kat maktab dulu..masa tu koin unit Puteri Islam..kiteorang kena buat satu barang kraf..jadi yang nilah di ajar oleh para ustazah aku masa tu..senang nak buat..tapi macam biasa...kraftangan kertas ni macam rumit sikit (bagi aku lah)..kalau minat memang senanga nak buat..pintal-pintal jer surat khabar tu..pusing-pusing jer...tapi aku..huhu..tak minat!!tak jadi pun Cikma buat..adalah siap separuh..pastu..buang!!!ngeeee....bagus buat kraftangan kertas ni sebab dia gunakan bahan terbuang (suratkhabar lama)..dah siap buat..syelek kertas tu dan keringkan..memang sesuai di jadikan perhiasan dalam rumah....


Ni sebahagian dari kraftangan yang aku pernah buat lah..Cikma ni tak lah minat sangat..tapi boleh kalau nak mencuba..cuma sekarang macam dah takde masa nak buat..banyak kerja...lagipun aku kalau nak buat benda-benda keras tangan ni perlukan lebih masa...kalau tak jadi..jawabnyer Cikma campak dalam tong sampah jer...terus tak mau buat..walaupun Cikma ni orang SENI..tapi idaklah berseni sangat..tapi bab seni lain macam seni masak ker, seni makan ker...ok jah!!!hehe......

Gambar ikhsan pakcik GOOGLES.........

CIKMA : Belajar senilukis dan senireka logam halus di Uitm....

4 ulasan:

  1. pernah aktif buat gelang tu.. siap jual kat kengkawan masa sekolah rendah.

    BalasPadam
  2. menarik :)) gelang tangan yg guna kain perca tu time zaman sekolah dulu semua dak pompuan dok gila ngan trend tu :))

    BalasPadam
  3. kak min : sya taklah jual..tapi membeli dari jiran dan kawan jer masa tu..x igt berapa harga dia..tapi cantik kan gelang ni...:)

    BalasPadam
  4. kak mas : teringat zaman dulu kala..memang glamer dulu gelang ni..skang dah x de..dalam googles pun susah nak tgk gambar nyer..kalo ade best tu..boleh buat tuk pendidikan seni kat sekolah....

    BalasPadam

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

mY Slide ShOW

Loading...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails