IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Selasa, 17 Ogos 2010

Menu hari ini...Ayam Masak Cili Berkicap

Hari ke-7 berpuasa..cepat sangat masa berlalu...dah seminggu kan....hari ni tak rasa penat sangat..sejak pagi cuaca mendung...sampai tengahari hujan dah mula turun..Cikma macam biasa...walaupun tak penat..aktiviti petang yang wajib di buat adalah tidur....syok giler!!!!

Aku hari ni berbuka puasa sensorang...housemate cakap dia buka puasa kat luar...so, aku makan lah sensorang..kesian kan..bilalah nak makan berdua, bertiga, berempat dan ber seterusnya..hehe...merepek Cikma pepetang cenggini..:)

Aku masak simple jer hari ni..entah apa yang aku campak..janji boleh makan...resepi Ayam Masak Cili Berkicap..emm...makan nasi panas-panas best ni..so..enjoy the recipe....


Bahan-bahan :

1/2 ekor Ayam
Kayu manis dan bunga lawang
3 1/2 biji bawang besar
4 biji bawang putih
1 inci halia
2 1/2 sudu besar cili giling
sedikit kicap manis
3 sudu kecil lada hitam
gula
garam
sedikit asam jawa

Cara-cara :

1) Goreng ayam tetapi separuh masak sahaja (tanpa perlu garam dan kunyit)
2) Tumis bawang besar, halia, bawang putih (yang dikisar) dan jugak kayu manis serta bunga lawang
3) Masukkan cili giling...tumis sampai naik minyak
4) Masukkan lada hitam yang di masukkan dengan air
5) Masukkan kicap manis ( ikut sukatan sendiri ) kacau rata
6) Masukkan asam jawa dan kemudian ayam yang telah di goreng separuh masak.
7) Masukkan garam dan gula secukupnya..
8) Masukkan potongan bawang besar ke dalam masakan....Selamat Mencuba.


Ayam Masak Cili Berkicap

CIKMA : Beli buku resepi lagi....hehe.........

8 ulasan:

  1. uwahhhhhhh...ada lauk powerr nih :) sensorang pon okay kalo lauk mcm ni..takder org kan??? leh tambah nasi lah..hehe..

    BalasPadam
  2. sedapnya ayam masak kicap!
    jgn sedih... Insya Allah kalo dah smpi jodoh nnt jadilah berdua, bertiga, berempat, berlima dan seterusnya :)))

    BalasPadam
  3. sayang2ibu : hehe..sedap ker..bleh lah..tq..

    BalasPadam
  4. kak yatt : haha..syok jgak mkn sensorang...depan tv pulak tu..ngee..x leh tmbah ler sis...tgh diet ni..:)

    BalasPadam
  5. kak mas : tima kasih..ni jelah yg mampu di buat..Aminn...doa2 kan..:)

    BalasPadam

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails