IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Jumaat, 20 Ogos 2010

Ikan Masak Asam Rebus

Resepi masakan ni aku buat semalam..baru masuk entri hari ni..hari ni tak masak..pergi Bazzar Ramadan..tak pernah pergi lagi ni...baru nak jejakkan kaki ke sana..

Lama sebenarnya tak masak lauk ni..bila puasa ni baru berkesempatan nak buat..senang jer...nilah antara resipi lauk yang paling awal aku belajar daripada MAK...sebab mudah...campak-campak jer....


Bahan-bahan :

2 ekor ikan (ikan apa-apa pun boleh..janji ikan!!!)
3 biji bawang merah
2 biji cili masak
4 biji cili api
1 batang serai ( di titik )
4 keping asam gelugor
sedikit kunyit
garam secukupnya
air
tomato dan bendi

Cara-cara :

1) Kisar bawang merah, cili merah dan cili burung
2) Masukkan bahan kisar ke dalam periuk bersama serai, asam keping, kunyit dan air.
3) Biarkan bahan mendidih...kemudian masukkan ikan.
4) Masukkan tomato dan bendi serta garam secukupnya..Selamat Mencuba...

Ikan Masak Asam Rebus

CIKMA : Kalau ada daun kesum atau bunga kantan boleh masuk dalam masakan ni...lagi power lah sedapnya......

4 ulasan:

  1. ...sedapnya...ni utk orang nak diet......
    kami biasa panggil singgang ikan ....

    BalasPadam
  2. kalau akak... guna cili kering.. diblend bersama bawang besar dan belacan. macam nak buat kuah laksa tu.. cuma ikannya tak blend la...

    BalasPadam
  3. mamaijat : mmg btui...sesuai tuk sya yg tengah nak diet ni..:)

    BalasPadam
  4. kak min : ye ke...bubuh belacan ekk...tak pernah pulak wat camtu...msti sdp kan..

    BalasPadam

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails