IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Ahad, 29 Ogos 2010

KOLANG KALING

Adeh..penat sudah..selamat jugak Cikma sampai ke KL..3 hari di kampung rasa sangat cepat masa berlalu..puaslah jugak duduk di DIAMOND BAY, walaupun hakikatnya memang malas sangat nak balik Pandan Indah..hehe..tak pe..hari Jumaat ni balik lagi ke sana..sambut Raya pulak..hadui...tak sabar pulak nak kembali ke sana!!!!...

Entah macam mana...bila tengah drive tadi tetiba teringatkan sejenis manisan yang dah lama aku tak rasa...dan selalunya nak dekat-dekat Hari Raya ni banyak benda ni di dapati di pasar-pasar basah...BUAH KABUNG..rasa-rasanya ramai yang tahu buah ni..ada yang panggil BUAH BELULUK, BUAH KANTOR dan jugak BUAH NAU..

Dulu bila tiap kali bulan puasa, ABAH akan cari buah kabung ni dekat pasar..selalunya dalam 2 minggu sebelum raya ABAH akan ke pasar cari buah ni..kalau sekali beli ada dalam 3,4 kilo..banyak kan...sebab memang kami suka makan buah kabung ni...dulu aku tak tau nama buah ni...kami panggil buah kabung ni KOLANG KALING...derr..aku ni kan keturunan Jawa Peranakan...jadinya ABAH ajar aku panggil buah ni dengan nama tu...bila aku bagitau pada kengkawan yang datang dan rasa buah kabung ni..aku akan cakap KOLANG KALING...dengar jer perkataan tu..diorang semua gelak!!!kelakor ker???mungkin lah kot..tapi itulah yang orang JAWA sebut untuk buah kabung ni....bila aku dah besar sikit..baru aku tau yang nama sebenar KOLANG KALING  ni adalah BUAH KABUNG......

Yang tukang buat manisan KOLANG KALING ni of course ler MAK aku...mula-mula MAK akan buang punat dekat buah kabung tu..tak ingat ler sebab apa buang punat buah tu...pastu MAK akan cuci bersih-bersih buah kabung tu...dan kemudian mak akan rebus buah tu sampai empuk...MAK kemudian akan buat air gula merah ( masuk daun pandan jugak bagi wangi )...dah buat baru MAK masukkan buah kabung tu dalam bekas dan masukkan gula merah tadi...MAK akan letak dalam peti ais dan biarkan buah kabung tu sebati dengan air gula merah tadi...lebih kurang seminggu jugaklah nak bagi buah kabung tu sebati dengan air gula merah tu...selalu bila Raya Pertama tu dah memang jadi manisan KOLANG KALING ni...merah jer buah kabung tu sebab dah serap dengan gula merah tadi...memang sedap di makan waktu  tengah panas terk..nyaman jer masuk mulut...:)

Rasanya dah lama betul MAK tak buat manisan KOLANG KALING ni..yelah..benda ni manis..ABAH dah tak boleh makan sebab dah ada kilang gula dalam badan..tu sebab dah lama KOLANG KALING ni dah tak ada kat rumah kami..dulu tiap-tiap tahun buat..siap saudara-mara dan jiran-jiran suka dan bawak balik ke rumah..MAK buat memang sedap dan menjadi lah manisan ni..sebab air gula merah nya likat dan warna merah nya sangat menarik...ada sesetengah orang buat macam tak berapa jadi aku tengok..air gulanya cair dan buahnya tak empuk...ada keras dan warna tak menarik...MAK ada cakap nak buat KOLANG KALING ni kena pilih buah kabung yang muda..jangan tua sebab keras..kalau yang muda tu jangan terlalu masak sangat..nanti bila buat manisan jadi lembik..sukatan air gula jugak kena sama dengan kuantiti buah kabung tu jugak...emmm...kalau aku buat comfirm tak jadi..hehe..MAK jugak yang terrer buat!!!..:)...

Nak tau apa sebenarnya buah kabung ni pergi je KAT SINI ....cuma Cikma letak lah jugak gambar buah kabung ni dalam entri...mana tau kalau-kalau lepas ni nak makan KOLANG KALING..boleh buat sendiri...

Pokok buah Kabung

Buah Kabung (belum di buang kulit)

Buah Kabung (yang telah di buang kulit)

Gambar ihsan pakcik GOOGLE...:)

CIKMA : Buah kabung ni sesuai di masukkan dalam ABC, Cendol atau Lai Chi Kang....sedap seh!!!

6 ulasan:

  1. akak pun sebut kolang kaling... arwah nenek buat buh kaler merah... mmg sedap!

    BalasPadam
  2. kak mas : hehe..MAK sye pun guna warna merah...nmpak menarik...ada jugak diorang buat warna putih jer..tp mmg sedap kan...

    BalasPadam
  3. sedap tu.... masa akak kecik2 dulu... mak buat air sirap dgn halwa kabung tu....pergh.. memang nyaman jer..

    BalasPadam
  4. kak min : akak pun mkn gak ekk..selalu masa raya yg bnyk org hidang buah kabung ni..

    BalasPadam
  5. Katne nak beli buah ni..musim2 x puasa skrg?

    BalasPadam
    Balasan
    1. selalu musim puasa je yang nampak...klo x pose mmg x pernah ada...:)

      Padam

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails