IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Isnin, 23 Ogos 2010

Bila RAMADAN tiba....

Bila RAMADAN tiba....

Ramai orang berpusu-pusu ke Bazzar Ramadan...kalau tak jejak kaki ke sana..rasanya tak sah...bukan nak beli sangat juadah makanan..tapi nak merasai mood orang yang membeli dan bersesak-sesak nak ke Bazzar Ramadan...makanan..macam-macam jenis..masa nilah nak rasa pelbagai jenis masakan dan kuih-muih tradisional yang jarang kita dapat waktu hari-hari biasa..minuman pun sama...macam-macam nama yang di berikan..pelbagai warna dan pilihan yang boleh kita beli...tu belum lagi lauk-pauk yang bermacam jenis..sampai pening nak pilih yang mana satu.......


Bila RAMADAN tiba....

Masjid dan surau penuh dengan orang-orang yang nak buat solat sunat Tarawih...berduyun-duyun datang..kalau hari pertama tu memang penuh surau dan masjid..kengkadang sampai tak cukup tempat..budak-budak pun sibuk nak menyelit sama..kenkadang tu hangin jugak..bukannya nak solat Tarawih sangat depa tu..diorang lebihkan main sama kengkawan..pastu lepas solat Tarawih tu kan ada makan-makan..masa tu ramai lah bebudak tu sibuk jugak nak mengambil makanan...masuk minggu ke-3 dan 4..emm adalah 2,3 saf jer yang penuh..yang lain..yang ado jer...aku pun sama gak..kenkadang pergi..kengkadang tak...emm..bila lah nak penuh solat sunat Tarawih ni Cikma oiii.........:)...tepuk dada..tanya iman ekk....


Bila RAMADAN tiba....

Sales sana sini..ni yang kaum Hawa suka bebenor ni....dekat televisyen dan di war-warkan..sebelum bulan RAMADAN semua dah buat jualan murah..berlumba-lumba shopping complex buat sales...20%, 30%, 50% sampai lah 80%..mana lah mata ni duk melilau pergi ke pusat beli-belah..tu belum kalau ada bukak booth atau khemah lagi...yang ni dalam seminggu sebelum raya baru banyak di buka..masa tu...memang memborong sakan...dah nama nya nak Raya kan..semua benda nak di beli..masa nilah budget over the limit...termasuklah Cikma...hehe..tapi yang memborong membeli sakan ni semua untuk famili..kengkadang untuk diri sendiri tu takde lah sangat..ala kadar jer...tapi kami nak advise ler sikit pada mereka yang suka bershopping ni...kena beringat..takut nanti lepas Raya...fulus tinggal bau jer dalam poket tu...:)


Bila RAMADAN tiba...

Program di televisyen lebih banyak menayangkan program yang berbentuk keagamaan...ada jugak yang bersaing memilih program yang terbaik untuk stesen mereka...rancangan berbentuk masakan juga berlambak-lambak di tayangkan..dari lauk-pauk ke pelbagai biskut raya semua ada...kengkadang boleh jugak menipis pahala puasa ni..sebab terliur tengok masakan yang di hidangkan..drama-drama berkisar kekeluargaan dan keagamaan jugak banyak di pertontonkan..jujurnya..aku lebih suka drama bercorak begini...sangat menginsafi dan dapat mengambil iktibar dari apa yang di tayangkan....



Bila RAMADAN tiba...

CIKMA rasa tenang sangat..walaupun kengkadang mood aku ni berubah-ubah...rasa macam ada satu suasana yang tak boleh di gambarkan dengan perasaan dan hati...suka sangat dengan keadaan macam ni..kalau lah setiap bulan adalah bulan RAMADAN...kan best!!!dan aku cukup bertuah bila di lahirkan sebagai UMAT ISLAM.......


CIKMA : Bila RAMADAN tiba...sayu juga hati bila teringatkan mereka yang pergi meninggalkan kita...AL-FATIHAH kepada mereka..semoga roh mereka di cucuri rahmat ALLAH SWT...

2 ulasan:

  1. masih berjaya mengekalkan azam utk tidak membeli di bazar ramadhan tahun ni....makan apa yg ada kat umah jer...
    ada beberapa barag lagi belum beli utk raya..
    program memasak... wajib tengok.. walaupun tak semua dicuba ...sajer seronok mengumpul resepi

    BalasPadam
  2. kak min : org jarang pulak tgk progam masak2 thn ni..ada sekali je hari tu...yang lain..emm..dah beli kot..tapi rasa2nya belanja thn ni mcm terover budget!!!hehe

    BalasPadam

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails