Thursday 14 October 2010

TRAGEDI OKTOER

Wah!!!tajuk entri yang menggerunkan..serius gerun..huhu..yelah tu...banyak sebenarnya yang berlaku bulan OKTOBER ni...selain daripada Hari Jadi aku yang jatuh pada 9 Oktober lalu...ada lagi kisah yang bagi aku merupakan perkara yang aku takkan lupa sampai bila-bila...

Kisah terjadi lebih kurang 2 minggu sudah...awal OKTOBER...seperti biasa aku akan hantar my bro ke Cheras setiap kali aku balik kampung atau ke rumah ALONG...hari AHAD...tak silap aku lah..aku bawak kereta memang penuh berhemah u'alls...nampak jer body kereta brutal...tapi bab-bab pandu kereta ni...Insyaallah aku akan drive dengan berhati-hati..ikut peraturan ok....:)

Entah macam mana...tetiba...lepas je aku u-turn ada satu simpang (depan downtown Cheras)...aku kena tahan dek mata-mata gelap..ekk???dalam hati...apa hal pulak kena tahan...aku pandang my bro...derrr...dia baru nak pasang sit belt...aku hangin...ni mesti dorang nampak adik aku tak pasang sit belt...mula mood aku tetiba berubah..tuned 360 darjah...muka jangan cakap lah..merah menahan marah dan bengang ngan adik aku ni.....

Mamat polis ni mintak aku ic dan lesen...pastu dia tanya aku..."Akak tau tak akak kena tahan ni sebab apa??"..aku dengan selambanya cakap.."Entah..adik saya tak pakai sit belt kot!!"...derr...kira aku telah mengkantoi kan adik aku sendiri kerana kesalahan itu..mamat tu pun diam lah...pastu dia cakap apa u'alls..."Akak sebenarnya dah langgar tanda tak boleh u-turn kat simpang tu"...dia tunjuk tanda tu...aku pandang belakang...sungguh!!!memang aku tak nampak tanda tak boleh u-turn!!!..sebab sebelum ni simpang tu boleh u-turn...bukan nya aku tak pernah lalu jalan tu...boleh di katakan sebulan tu 2,3 kali aku datang jenguk atau amik adik aku..memang tak jangka pun tak boleh u-turn..

Bila aku teringat balik kesalahan tu..aku baru terpikir patutlah 2,3 buah kereta depan aku sebelum u-turn tu dorang tak buat kat simpang tu...dorang u-turn ada satu lorong yang agak ke belakang dari jalan raya...aku..selamba jer u-turn....bukan sesaja ok nak buat kesalahan bodoh tu..tapi memang aku tak nampak tanda tu....bengang kena tahan ngan polis sampai sekarang ni pun masih ada dalam kepala otak....11 tahun pegang lesen tak pernah kena apa-apa saman atau kesalahan lalu lintas..tup-tup sebab kesalahan kecil kena pulak aku.....aduh!!!!

Yang buat aku bertambah bengang...1 st...mamat tu cakap dia bagi warning kat aku...siap cakap"Akak kami tak saman akak, cuma bagi warning jer"...pastu esoknya..awek my bro check dengan abang angkat kawan dia (polis gak)..dia cakap nama aku ada dalam list surat saman...ekkk!!!kata tak kena saman...apahal tetiba kena bayar saman ni...kena RM 300.00 OK!!!aku memang bengang ....kalau kata aku kena saman..cakap terus terang...tak payah cakap macam tu...aku boleh terima...bukan aku tak boleh terima kesalahan yang aku buat..cuma...please...jangan buat pada orang yang tak pernah kena saman ni...yang tak tahu apa-apa pasal saman-menyaman ni....berikan explain yang buat orang faham dan boleh terima...tak salahkan????

2 nd...dah le saman..tapi yang memusykilkan aku..napa masa mintak ic dan lesen aku..dia mintak sekali ic my bro dan awek dia (masa tu aku bawak awek my bro pegi umah ALONG)..untuk apa mintak semua ic penumpang walhal yang buat salah adalah pemandu?give me the reasons please!!!!!!...atau memang macam tu ke kalau dorang saman kita...semua ic penumpang kena tunjuk kat depa???pening-pening....

3 rd....kalau saman aku...kenapa tak terus bagi surat saman...aku tidak di berikan apa-apa surat ok masa kena saman tu...sebab saman kena di keluarkan di situ jugak kan..melainkan speed trap...surat di hantar ke rumah....betui tak???takkan aku nak tersua-sua ke Balai Polis tanya dorang..."Saya nak check saman saya??"..where's the proved letter untuk saman aku???...aku check guna SMS...dorang cakap tiada saman di keluarkan sehingga ke hari ini????...nak percaya SMS ker atau nak percaya cakap abang angkat kawan awek my bro tu....ataupun kawan aku...dia pun cakap nama aku naik dalam saman tu...member dia keje polis bagitau..bertambah pening lagi ni....:(

So, sampai sekarang aku tak buat apa-apa tindakan lagi....sama ada aku kena pergi balai polis sendiri untuk check status saman aku ataupun tunggu surat saman datang umah...RM300.00 tu beb...banyak tu...member aku cakap boleh kurangkan bayaran saman tu...tapi ntahler...aku cuma risau kalau aku nak buat road-tax for early next year tak boleh sebab aku ada saman yang masih belum aku jelaskan...please kengkawan...WHAT SHOULD I'LL DO?????

CIKMA : Sedang bengang dan tertekan dengan benda-benda lain!!!HELP!!!!!!!!

6 comments:

  1. kesalahan u-turn boleh kena 300 ker?? ada kesalahan lain kot... speeding ker???biasanya kalau dia tahan.. dia hulur surat saman terus...

    ReplyDelete
  2. tunggu sampai surat dtg rumah..rilek je

    ReplyDelete
  3. kena saman tp xde surat saman??? ish... cmne tu? pepun pasni hati2 ye dik... jgn di ulangi lg k :)

    ReplyDelete
  4. kak min : tulah pasal..takkan samapi rm300 kan..macam speed trap pulak..x delah kak..setiap hari hanta sms..x pun saman di keluarkan tuk keta saya....

    ReplyDelete
  5. alfa : mmg skang aku tunggu surat je..maleh nak pening2kan kepala...pikir pasal peksa PTK lagi bagus!!!huhu

    ReplyDelete
  6. kak mas : pelik kan???ntah ler kak...sya ni dah ler x penah kena saman kan..bila org ckap mcm ni mcm tu..kita iyekan ajelah...confused gak...ok...mmg lebih hati2 bwk keta lepas kena mcm tu...:)..sgt2 berhemah di jln raya..hehe

    ReplyDelete

Pembukaan Semula Sekolah dalam Norma Baharu 2020

Assalamualaikum dan salam sejahtera Bertemu lagi..ewahhh...πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜… kali ni Cikma nak kongsi sedikit buah tangan Cikma sejak aktif konon...