Sunday 17 October 2010

Bila tiada selera....

Hari minggu yang damai...sebelum bertolak balik ke KL sempat berentri baru...baru lepas masak...banyak masak hari ni...masak lemak ikan jenahak, sambal sotong, goreng ikan bawal dan goreng sayur campur...emm..sedap kan...cuma Cikma sendiri tak paham kenapa sejak 2,3 hari ni selera makan tak berapa nak masuk dalam perut...perut pulak meragam..tak tau nape.....

Nak kata takde selera...makan lah jugak..cuma kurangkan pengambilan makan nasi...memang Cikma akui tengah dalam prosen nak 'mengecikkan badan' ni...sebab pertambahan berat badan aku ni dah terlebih-lebih dos nya...sebelum ni selera makan cukup tip top...tapi bila dah mind set dah fokus untuk kurangkan makan..jadinya secara automatik aku nya sistem penghadaman dan pencernaan berubah sama sekali......

Apa yang aku makan..adalah dalam kuantiti yang sangat sikit...aku abaikan lunch dan dinner...perlu breakfast sebab memang aku ajar perut aku menerima makanan di pagi hari...kalau aku tak sarapan..perut aku sakit dan aku rasa sangat lah lemah...at least kalo aku tak sempat makan aku just minum susu jer..dalam pukul 10 pagi...aku akan makan kat kantin sekolah..itupun tak ambil makanan berat macam nasi..tapi sekadar alas perut...tengahari aku tak makan...cuma aku akan buat minum petang...malam kalau lapar sangat aku minum milo dan makan biskut....

Dalam tempoh seminggu ni aku buat benda yang sama yang pernah aku buat dalam tempoh beberapa tahun yang lalu...dulu aku tahan..tapi sekarang...bila aku buat macam ni...aku dapat rasa yang sistem badan aku sangat lemah...aku mula rasa pening 2,3 hari ni...cepat letih dan selebihnya perut aku meragam...maybe cara aku mengurangkan pengambilan makan buat aku jadi macam ni...

Tapi, aku kena TERUSKAN jugak..sebab dengan cara nilah aku boleh kurangkan berat badan aku...kalo aku makan pun untuk kuantiti yang sikit...untuk lapik perut jer..aku cerita benda ni pada MAK.macam biasa dia dah tau yang aku ni hangat-hangat taik ayam jer..katanya...tapi kali ni..Insyaallah...aku akan cuba buktikan yang aku boleh buat...cukup-cukup lah dah berbelas-belas tahun dengan bentuk badan saiz 40 ni...teringin jugak nak ada bentuk badan macam Priyanka Chopra kan.....:).......


CIKMA : Gambar tiada kena mengena dengan diet ekstrim aku..tapi sebagai rujukan kepada semua dan diri ini....MAKAN SEBELUM LAPAR...DAN BERHENTI SEBELUM KENYANG.....:)chaiyok2 Cikma!!!!!

No comments:

Post a Comment

Pembukaan Semula Sekolah dalam Norma Baharu 2020

Assalamualaikum dan salam sejahtera Bertemu lagi..ewahhh...πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜… kali ni Cikma nak kongsi sedikit buah tangan Cikma sejak aktif konon...