Sunday 7 March 2010

Tandas Awam

Aku nak story sikit pasal kisah Tandas Awam ni..hehe...tandas??? aler..bukan apa..rasa-rasanya tandas awam kat negara kita ni masih ok lagi...bersih dan selesa lebih-lebih lagi yang dalam pusat beli-belah yang high class punye..

Tapi...tandas awam ni ada ketikanya buat para pengguna lebih-lebih lagi yang berusia agak sukar untuk buang air...sebelum ni aku pernah dengar komen dari orang ramai tentang masalah ni...orang-orang tua yang kurang selesa nak buang air kat tandas awam yang high class ni sebab tandasnya yang very educated...educated??? (istilah sengal aku!!)..penggunaan paip air yang kurang sesuai di tambah dengan butang-butang yang agak berteknologi tinggi..hehe...yang menyukarkan orang-orang yang berusia memakai tandas awam ni...

Kes semalam...aku gi Alamanda..time tengah tunggu nak masuk tandas..sorang makcik ni tertinjau-tinjau ke dalam tandas...muka macam tak puas hati...bercakap sesuatu...tapi aku tak dengar sangat apa yang dia bebelkan...aku pergi sikit ke arah dia...tanya kenapa...dia pun cakap tandas ni macam mana nak guna...dia memang nak pilih tandas duduk..sebab tandas cangkung susah..dia tanya keluar air dekat mana...mana kepala paip nya...nak basuh macam mana...macam-macam dia tanya...aku kesian jugak tengok makcik tu...sampai dia cakap biarlah dia tahan buang air sampai rumah...memang lah kebanyakan tandas dekat pusat beli belah yang high-class macam Alamanda tandasnya ala-ala menyusahkan diri sikit..dulu masa aku kali pertama pakai tandas tu memang tak tau macam mana nak pakai...macam mana nak basuh...nak duduk pun macam mana kat tandas tu...hehe...macam-macam..kenkadang tu aku pun tahan gak nak buang air sebab keadaan yang tak selesa nak ke tandas tu...aku paham macam mana perasaan makcik tu sebab aku pernah alami perkara tu...kesian jugak aku tengok dia semalam...tapi nak buat macam mana...takkan aku kena buat demonstrasi kat dia pulak kan!!!huhu...

 

Aku rasa pihak-pihak yang bertanggungjawab bina tandas awam yang berteknologi tinggi ni harus fikir tentang keselesaan para pengguna...dorang kena pikir tentang kesan baik dan buruk penggunaan tandas yang macam dalam gambar kat atas ni...kita yang beragama Islam ni...kebersihan memang menjadi kepentingan dalam kehidupan kita...nak bersihkan alat sulit kita pun kurang-kurang 3 kali dengan air bersih...ni kalau macam tandas kat atas ni...macam mana lah nak bersih...kalau ada tisu tu bolehlah nak di lap-lap..tapi kalau tengah takde tisu...macam mana...kalo orang bukan Islam dorang tak kisah sangat...tak payah basuh pun x pe...pakai tisu je...tapi macam kita ni...nak jugak ada air...ada sabun sikit..emm...alahai......


 

Kalau semua tandas awam ataupun apa-apa benda yang di guna oleh orang awam ke..kena lah jugak pikir tentang cara penggunaan yang mudah dan senang...boleh kalau nak berteknologi sikit...tapi kena jugak fikir tentang golongan yang berusia...kena buat yang senang dorang nak pakai...dan tak menyusahkan orang ramai..jadi pikir-pikirkanlah kepada pihak-pihak yang bertanggungjawab tu ekk!!!


CIKMA : Selesa guna tandas cangkung..tapi mesti ada paip getah...senang sikit...kalau pakai cebuk air tu takut terkena seluar... basah pulak seluar...malu jugak kalo orang pandang seluar kita basah...hehe

3 comments:

  1. ko demo je la kat ma cik tu.. sian dia kena thn. kalau anak dia nak blk lambat lg cam ner? hi hi..
    tp secara peribadi akak pun tak suka tandas yg canggih bangat...

    ReplyDelete
  2. tahniah jadi ajk pibg..

    pasal tandas tu, maybe kena ada instruction dlm tandas tu mcm mana nak guna..hehe..aku tak nafikan, seluar aku pernah basah sbb air terlebih sudah..hehe

    ReplyDelete
  3. kak min : tulah pasal...nasib tak lama tu anak dia sampai..tak tau lah anak dia cakap apa ngan makcik tu..pastu tgk dia pun masuk tandas tu..sian sungguh!!!nape dorang tak pikir nak buat tandas educated tu!!haha

    alfa : tq wei..hehe
    tu cadangan yg bagus..memang x de instruction pun kat mana2 tandas awam...at least dorang kena buat utk golongan orang berusia...ni ke yang di katakan...Rakyat Didahulukan...Pencapaian Diutamakan...heran2..

    ReplyDelete

Pembukaan Semula Sekolah dalam Norma Baharu 2020

Assalamualaikum dan salam sejahtera Bertemu lagi..ewahhh...πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜… kali ni Cikma nak kongsi sedikit buah tangan Cikma sejak aktif konon...