Sunday 28 March 2010

Aku dan buku

Hari ni...aku bershopping sakan membeli buku dengan kak min (tahun depan kita pegi sama-sama lagi ekk!!!). Tahun lepas aku tak dapat pegi sebab fulus tak cukup sebab dah tershopping sakan membeli kain batik masa Pameran Kraf Kebangsaan kat Jalan Conlay...tahun ni aku memang tak pegi pameran tu...jadi...adalah peluang aku nak membeli belah buku-buku baru....lagipun gaji baru dapat..ape lagi memborong ler jawabnya...

Nak kata banyak tu..takde lah...cuma aku ni dah lama tak membeli buku novel...cerita pasal buku novel ni..aku ni boleh di katakan mania dalam membaca buku-buku cerita cinta ni..sejak dari sekolah menengah sampailah sekarang...paling kemaruk aku membaca novel ni masa aku dekat UiTM...pernah aku beli satu hari 4 buah buku..dalam masa tak sampai 11/2 hari dah abis buku-buku tu...pas tu..beli lagi...lagi...dan lagi...sampaikan mak dah bising sebab dah banyak sangat buku novel tu dekat rumah.



Ni novel yang aku baru beli..hehe

Tapi bila dah start keje...makin lama makin kurang pulak aku membaca novel ni...dan secara automatiknya jarang lah aku beli novel....tak silap aku last novel yang aku beli dalam 2 tahun lepas....macam dah tak de masa nak membaca novel ni...yelah kalo nak baca tu mesti lah kena fokus sebab nak menghayati cerita dan watak dalam novel tu...skang ni...baru muka surat pertama...dah pulak kena stop kejap sebab keje lain kena buat...tulah sebabnya aku dah jarang membeli novel...takut beli tak baca...kan ke rugi namanya tu.....

Sekarang aku cuba nak cambahkan balik minat aku nak baca novel...tapi mungkin tak semania masa time blaja dulu lah...dan aku tak le sefanatik kak min ekk!!!...boleh beli tiap-tiap bulan...haha..

Aku sekarang minat pulak nak menambah koleksi buku-buku motivasi...dapat jugaklah aku memotivasikan diri dan seterusnya dapat berkongsi bahan ilmiah tu dengan orang lain...bagus baca buku-buku motivasi ni sebab buat kita sentiasa berfikiran positif dan bersemangat...kengkadang aku ni pun selalu tak balance dari segi emosi dan rohani...jadi nak balancekan balik tu aku selalu motivated diri ni dengan baca buku-buku motivasi ni...memang bagus dan berkesan!!!!



Antara buku motivasi aku...

So...conclusion nya....marilah kita membaca buku..kerana pelbagai ilmu dapat di perolehi dan menjadikan masa senggang kita berfaedah...laporan dari Berita CK@CIKMA online...hehe...

CIKMA : Kira-kira tadi...ade lah jugak dalam RM 150++ aku guna tuk beli buku-buku ni....terduduk ler jugak aku...hehe...tapi takpe...sebab beli  dan baca buku ni banyak faedah nye kan!!! pikir-pikirkan lah...bertemu lagi tahun depan di Pesta Buku Antarabangsa.

5 comments:

  1. setelah dikira rupanya akak borong 7 buah novel ari ni.. termasuk yg lain2 tak kira lg berapa hengget yg dah abis dilaburkan..

    ReplyDelete
  2. okehlah tu dlm rm150++ jeh..aku perabis kat sogo n jusco dah around rm500....hahaaha....

    jgn bagi aku duit, confirm aku bleh habiskan dgn cemerlangnya dlm satu hari..

    ReplyDelete
  3. kak min : hehe...org tak leh lawan kak min dlm beli membeli buku novel ni...huhu

    alfa : engko mmg cam tu..sok2 anak plak ikut jejak ko tu...hehe

    ReplyDelete
  4. Majalah Solusi itu memang bagus. Santapan jiwa dan minda, sememangnya satu pilihan yang baik.

    ReplyDelete
  5. betul...susah kenkadang nak dpt kat kedai buku..kat pesta buku ni ada setiap edisi yg dah lepas...mmg bagus buku ni...nak jadikan satu koleksi pulak lepas ni....

    ReplyDelete

Pembukaan Semula Sekolah dalam Norma Baharu 2020

Assalamualaikum dan salam sejahtera Bertemu lagi..ewahhh...πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜… kali ni Cikma nak kongsi sedikit buah tangan Cikma sejak aktif konon...