Wednesday 10 November 2010

KURSUS KSSR DSV

Salam dan sejahtera....baru nak masuk entri...gambar baru dapat daripada kawan yang sama-sama pergi kursus hari tu...saje nak tayang kat sini...yelah time tu kan aku tengah stress dan moody...bila dapat pergi kursus dan kebetulan jumpa kengkawan masa di maktab dulu..memang best giler...happy memanjang masa kursus...walaupun satu haram aku tak tau apa kah benda nya KSSR ni ( Kurikulum Standard Sekolah Rendah)...

Kursus Penyebaran KSSR Pendidikan Seni Visual tahun 1...macam tulah bunyi nya kursus yang aku attend di S.K Saujana Impian, Kajang...kalau dulu subjek Pendidikan Seni Visual di panggil PSV..tapi bila dah ada KSSR ni depa tukar pulak ke Dunia Seni Visual (DSV)...emm...nampak macam menarik jer bunyinya...silibus masih mengekalkan empat bidang dalam seni visual bagi sekolah rendah iaitu Menggambar, Membuat rekaan dan corak, Membentuk dan membuat binaan dan Mengenal Kraf Tradisional...cumanya..bagi murid tahun 1 pada tahun hadapan...hanya ada beberapa teknik jer yang akan di ajar oleh guru kepada mereka...contohnya..kalau bidang Menggambar...ada lukisan..teknik nya pulak...melukis dan catan...yang itu ajelah yang cikgu kena ajar sepanjang tahun...dan bidang-bidang lain pun sama...kiranya tak banyak teknik lah kalau aku nak mengajar mereka nanti...

JU yang bagi kami kursus tu pun cakap...kena ikut betul-betul rancangan KSSR tu..tak boleh pandai-pandai tukar...semuanya standard 1 Malaysia guna...emmm...aku ia kan ajelah..tapi bagi aku...budak-budak tak boleh nak explore lebih terutama dalam teknik dan jugak kreativiti murid...tapi..tak pelah...nak buat camne...dah orang atasan mintak buat camtu...kita-kita orang bawahan ni ikut kan ajelah nye yeee......so, layan beberapa gambar yang sempat kawan aku ambil time kursus last week....:)

With my frenz...ALIN..

Sorang lagi kawan Cikma..Kak Zah ( sebelah kanan )..baru tau dia mengajar kat SK Pandan Jaya..punyalah dekat...tapi tak pernah jumpa...:)

Tengah duk sibuk melakar 'RUMAH CENDAWAN'

Semangat Cikma melukis!!!ngee..


Hasil karya Cikma...



Hasil-hasil karya daripada kumpulan Cikma....



Nampak tak ada buku kat belakang aku tu (sebelah kiri)..yang tulah buku2 seni yang aku tinggalkan hari tu..nasib baik dapat balik!!!huhu...




CIKMA : Seni itu indah........:)

2 comments:

Pembukaan Semula Sekolah dalam Norma Baharu 2020

Assalamualaikum dan salam sejahtera Bertemu lagi..ewahhh...πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜… kali ni Cikma nak kongsi sedikit buah tangan Cikma sejak aktif konon...