IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Rabu, 24 November 2010

Diam...Ada Makna

Wah!!tajuk entri..macam best...emm..memang best pun...Cikma suka definisi DIAM yang di tulis oleh seorang penulis..Haji Zainuddin Ali dalam majalah SOLUSI isu no. 25...ada beberapa jenis-jenis diam...meh kita tengok, perati dan fahamkan...:)

Diam SEMULA JADI :

Memang asal di lahirkan telah bisu...itu yang di maksudkan diam semula jadi

Diam TERPAKSA :

Dipaksa diam walaupun pada hakikatnya nak sangat kita bercakap..selalunya dalam situasi kalau orang tua bersembang kita di suruh diam kerana tidak boleh menyampuk cakap orang tua.

Diam BODOH :

Reaksi di dalam kelas bila cikgu bercakap "Faham semua?"...semua murid diam...takde respons...yang inilah yang di sebut diam bodoh..kerana tak tahu sama ada mereka faham ataupun tidak...tapi ada kebaikan jugak diam bodoh ni sebab 'jika kita tidak tahu tentang perkara itu, lebih baik kita diam...janganlah membuat ulasan mengenainya, kerana kalau kita bercakap juga, sikap itu akan menunjukkan kebodohan kita....'

Diam MALAS :

Seseorang yang banyak idea dan sering mengeluarkan pandangan tetapi tiba-tiba dia tidak memberikan sebarang respons dan kata-kata walaupun di paksa. Ini kerana seseorang yang diam malas ni sebenarnya malas nak melaksanakan apa yang di cadangkan..jadi..lebih baik dia diam...selalunya situasi diam malas ni kita akan dengar daripada orang yang selalu sebut 'takde mood nak bercakap'...dan ungkapan ni menjadikan seseorang itu tidak inovatif atau kreatif, sebaliknya menjadikan dia seorang yang pasif.

Diam MARAH :

Ada baik dan buruknya. Contoh..jika berlaku perbalahan atau pertengkaran diam adalah lebih baik supaya pergaduhan tidak berpanjangan untuk mengelakkan berlakunya keadaan yang lebih buruk lagi...tetapi dalam keadaan lain pula jika kita memendam kemarahan dalam hati tanpa meluahkannya, boleh menimbulkan perkara negatif kepada diri kita seperti stress yang akhirnya membawa mudarat kepada fizikal seperti pening, sakit jantung dan darah tinggi...oleh sebab itu diam marah ini bergantung kepada keadaan dan juga situasi.

Diam MERAJUK :

Ungkapan "Kalau kami cakap pun tak guna, bos sahaja yang betul..Lebih baik kami diam"...menjelaskan diam itu kerana hatinya sudah merajuk, tidak perlu beri respons lagi...

Diam KHIANAT :

Diam yang amat keji...bila ada situasi di mana seseorang memilih untuk berdiam, walhal dia tahu keadaan yang sebenar berlaku..dan mengakibatkan pihak yang lain di persalahkan.

Diam SOMBONG :

Kadangkala seseorang itu tidak dilayan sewajarnya hanya kerana perbezaan darjat. Ini sering berlaku kepada orang bawahan atau dikatakan orang biasa. Orang berkenaan memilih untuk berdiam sahaja kerana baginya buat apa dia layan orang yang tidak sama level.

Diam EFEKTIF :

Diam yang paling baik sekali. Ini kerana diam efektif ini adalah diam untk berfikir dan menyusun strategi. Diam seketika untuk memusatkan pemikirannya kepada isu ataupun masalah yang timbul. Kebijaksanaan orang yang bersifat 'diam-diam ubi' ini dapat dilihat melalui kata-kata yang keluar dari mulutnya. Sifat diam ini juga boleh mendatangkan kebaikan kepada kita. Mungkin keputusan untuk berdiam itu boleh mendatangkan kebaikan berikut :

1) Mengambil masa untuk berfikir sebelum memberikan respons.
2) Komunikasi yang berkesan.
3) Keperibadian yang bijak.
4) Mengelakkan diri daripada dosa.
5) Dapar menutup keaiban.
6) Mengelakkan takbur dan bongkak.

Kesimpulannya...kita kena berfikir dahulu sebelum kita memutuskan untuk memberi respons. Diam dan berfikir sejenak sebelum bertindak merupakan amalan yang sangat baik dalam menjaga hubungan silaturahin. Diam untuk berfikir, diam untuk ketenangan dan diam untuk kebaikan.


CIKMA : DIAM...tengah moody lah tu...:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails