IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Selasa, 1 Mac 2011

Tolonglah....jiran-jiranku....

Salam dan sejahtera....jam di skrin lappy Cikma sekarang ni menujukkan pukul 1.00 pagi...masih belum tidur...tengah buat minit mesyuarat Kurikulum Sekolah...sambil-sambil tu..tengah mata nak melayukan diri ni..baik Cikma update blog...dapat jugak mata ni celik sikit....:)

Selesai membasuh baju, menggosok baju..kemas baju yang tidak berlipat dan kemas bilik ala kadar...tup-tup...tak sangka baru nak start kerja menaip dalam pukul 12 tengah malam...menyembang dulu dengan housemate setelah penat mengajar tuisyen di Bukit Jalil..yaaaa...jangan tak caya...kami di sekolah jarang berjumpa dan jarang bertegur sapa...hanya di rumah je kami ni berbual...pelik kan...masing-masing sibuk di sekolah....nak buat macam mana...:)

Permulaan bulan 3 punya cerita...bukan nak mengata..tapi rasa macam tersangat pelik hari demi hari...sejak duduk rumah sewa baru Cikma ni..rasanya..macam-macam perangai pelik bin ajaib daripada kalangan jiran tetangga..dulu masa kami duduk rumah lama (walaupun satu taman yang sama dengan rumah baru ni)..perangai jiran-jiran takdelah macam sekarang ni...mungkin sebab berlainan bangsa kot...dan jiran-jiran aku dulu umur dalam pertengahan abad..kira nak matured lah sikit...respect each other walaupun dorang kurang fasih berbahasa Melayu....

Tapi kali ni....yaaa....ampun lah...tolong lah jiran-jiranku...jangan tak caya....jiran belakang rumah Cikma baru je lepas habis karok...haaa...tengah pagi baru nak tutup karok kat rumah tu...dekat 2 jam sejak Cikma balik daripada tuisyen tadi..kalau lah suara tu sedap di dengar takpe..ni macam halilintar dan nak masuk puting beliung dah aku dengar...dari nyanyi lagu Dato' Siti, beralih ke Ziana Zain, pastu terselit sikit Datuk Sharifah Aini...last sekali baru Ramlah Ram...aduhai...tolonglah...nak sangat nyanyi pergilah kelab ke...apa ke...tak pikir ke orang nak tidur..budak-budak kecil nak rehat ke..apa ker....hadui......

Itu satu kes...ni satu kes lagi...ada satu jiran ni...duk pasang lagi pepagi buta...yaaaa........satu taman ni boleh dengar lagu apa dia pasang...gedegang gedegung bunyinya...macam dia sorang ada radio hi-fi kot...siap ngan home teater gamaknya...aku nak tidur pun susah..sayup-sayup dengar..pastu bila dah terjaga....amik ko...lagu apa korang nak dengar semua ada..Inggeris, Chinese, India, Malay semua ada...complete set!!!!......aduhai....sorang lagi pekak labang kot....tolonglah!!!!

Kes seterusnya...jiran atas rumah aku ni...duk terintai-intai kami ni...aku tak perasan (Cikma ni peel balik umah dah tak pikir benda lain dan nampak benda lain dah...dalam kepala otak...nak rest jer..)....housemate ler yang bagitau...dia perasan jiran aku ni duk terintai-intai menengok kiteorang ni..mula housemate buat ignore jer...pastu...bila satu hari tu..secara kebetulan dia tertengok ke atas...nampak lah jiran tu duk terhendap-hendap balik langsir yang ala-ala dalam hati ada taman...aku cakap kat hausemate tu...apa ke jadahnya laki orang tu tengok kita....gila ke apa..ke kita ni ada buat salah kat dia...atau tak puas hati kami ni duduk umah kami tu....yaaaa.....pelik sungguh la...tak pernah kami tegur jiran kami tu...nampak macam sombong jer....isteri nya tu adalah sekali aku tengok...emm...ntahlah...malas aku nak pikir...

Jiran sebelah kami ni pulak...emmm...nak tak nak ok...awal-awal masuk umah dulu...yaaa...terdengar masalah rumah tangga dorang pulak...kami ni...bukan apa...kenkadang tak kira malam, siang, tengah malam...tengah pagi...dengar duk orang bergaduh....aku yang duduk bilik bawah le yang paling dengar apa butir bicaranya (terdengar ok..bukan jaga tepi kain orang)...kenkadang kesian pun ada...nak tergelak pun ada...takut pun ada..kot-kot mengamuk ker...karang tak pasal-pasal kes polis pulak...pastu kena siasat ngan pak polis...kami nak cakap apa...takkan lah tak tau cerita jiran kan....karang kata jiran sombong lagi berlagak pulak!!!...huhu..sekarang ni jer kurang sikit dengar dorang tu bergaduh....tapi kesian dengan anak ler..dah le sekolah aku pulak tu...ya ampun..daripada nak mengelak duduk dekat dengan anak murid....boleh pulak terlepas sorang...tapi nasib kami tak mengajar budak tu...tapi kenal muka nya lah...huhu...dah terkurang sikit privacy kami ni...kena lah cover-mengcover u'lls di luar dan di dalam rumah!!!hehe.......

Itulah cerita jiran-jiranku yang pelik ni...aku pun tak sangkalah dapat jiran cenggini...lain benar jiran yang dekat umah aku kat DIAMOND BAY tu..memang banyak beza jiran di bandar besar ni dengan jiran pekan kecil....itu sebab ada yang umah jiran kena rompak pun kita tak perasan...jiran ada masalah kita tak tahu...sebab...masing-masing buat perangai macam ni lah...masalah ko..bukan masalah aku...emmmm....pikir-pikirkanlah.........


CIKMA : Suka jiran yang saling hormat menghormati.....:)

6 ulasan:

  1. Dok kawasan family gitu ler... manusia ada macam2 ragam. Sabar jelah... bab yg suka mengintai tu, hati2 ye akma. Orang suka mengintai ni akan wat pe je asalkan dpt intai. Nie pengalaman akk sendiri, masa dok umah teres,ada kes org suka hendap org ni, sanggup panjat syiling semata2 nak intai org mandi!

    BalasPadam
  2. hati2 ngan yang suka ngintai..umah akak pulak sampai tak kenal jiran.. masing tutup pintu rapat.. ujung minggu pun sunyi sepi jer..

    BalasPadam
  3. emrmlaki org tu tahu korang anak dara lah tu...jadi tutup aurat dlm rumah..hehehe

    BalasPadam
  4. kak mas : Tgh brsabar sgt lah ni kak..mmg mcm2 peel..kengkadang tu rasa macam nk sound jer..tp pikir balik kita ni duk jauh dr famili..igt yg tu jer...

    BalasPadam
  5. kak min : Insyaallah kak...tak de apa rasanya..selagi tak mendtgkan bahaya kat diri..rasanya masih selamat duduk kat umah ni

    BalasPadam
  6. alfa : nama pun lelaki kan...mata dorang mmg cmtu..yaaa...harus tutup aurat luar dan dalam rumah!!!!huhu

    BalasPadam

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails