IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Jumaat, 11 Mei 2012

Bengkel Pemurnian Bahasa Melayu


Hanya sehari..walaupun tak banyak ilmu yang dapat..tapi sangat berguna pada Cikma...baru rasa susahnya nak mengajar Bahasa Melayu..aish!!jangan ingat kita setiap hari bertutur dalam bahasa ibunda kita ni dah boleh dikatakan mahir..rupanya ada juga sebutan yang salah..hehe..

Penceramahnya sangat berpengalaman terutama dalam tatabahasa Bahasa Melayu..banyak juga buku-buku yang beliau hasilkan terutama yang melibatkan Dewan Bahasa dan Pustaka..kagum rasanya sebab umur dah 68 tahun tapi masih gigih nak mengajar dan memberi ilmu..peh!!memang best...

Bertempat di Dewan Za'ba, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi..Cikma memang teruja nak melangkah masuk balik ke universiti...ala-ala macam zaman muda belia gitu...terasa pulak nak masuk jadi pelajar balik kat universiti..UPM..kali pertama pergi ke sana.Selalu nya duk lalu lalang jer kan dari tepi highway..nasib housemate tolong lukis map pergi ke UPM..almaklumlah dia bekas pelajar UPM..tak lah susah mana..ngee..kerana terujanya Cikma..awal pukul 7.00 pagi dah bertolak..sampai di sana dalam pukul 7.25..hehe...kejap je pun...ingat jammed le kan...

Apa-apa pun...seronok dapat menambah ilmu..harap lain kali boleh dapat lagi bengkel macam ni...:)layan sikit gambar yang sempat di snap..penuh satu dewan woo...memang terasa macam student UPM gitu...ahaks!!!





CIKMA : Sekarang ni ramai yang nak bertutur bahasa antarabangsa/negara lain...ok untuk menambah ilmu dan pengetahuan..tapi Bahasa Melayu janganlah di pinggirkan..bak kata Allahyarham Tan Sri P.Ramlee...BAHASA JIWA BANGSA...tak gitu???

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails