IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Sabtu, 8 September 2012

Pearl Brownies


Next recipe..wah2!!!...resepi seterusnya adalah resipi yang dibuat nak sambut raya..hehe..kali ni semua nya ala-ala resepi kedai kek..habis..semua nya kek jer u'lls...Cikma ni jelah yang boleh di katakan ada lah sikit bakatnya..nasib tahu buat..tak tahu buat...jawabnya beli je lah..

Percubaan pertama membuat brownies..akhirnya tercapai juga..resepi yang selalu housemate Cikma buat..boleh tahan rasa nya..Cikma buat time Raya hari tu..ok..tajuk resepi ni Cikma yang create sendiri..kengkonon nak nampak glamer lah kan..haha..Pearl Brownies (letak manik putih tu yang dapat nama pearl tu..) ni sangat senang jugak buatnya..2 kali buat time raya..cuma pastikan oven jangan suhu yang panas atau bakar terlalu lama..nanti adunan rasa sedikit peroi..nama pun brownies kan..so, layan2 kan resepinya...

Bahan-bahan :

150 gm coklat masakan (double boiling)
200 gm gula perang
1/2 cawam minyak sayuran (Cikma guna minyak jagung jer)
3 biji telur gred A
75 gm tepung gandum
30 gm serbuk koko
1/2 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil esen vanila
150 gm walnut (di bakar dan di potong kecil2)

Cara-cara :

1) Double boil kan coklat masakan..ketepikan
2) Pukul gula perang + minyak sayuran + telur dan esen vanila hingga sebati
3) Masukkan coklat masakan yang telah di cairkan dalam adunan
4) Masukkan campuran tepung sikit demi sikit (ayak tepung bersama baking powder + serbuk koko)
5) Lastly masukkan walnut
6) Bakar lebih kurang 35 minit / 170 C.

Topping :
250 gm coklat masakan
100 gm susu cair
Coklat rice
Pearl sugar (white colour)

- Double boil susu cair dan coklat masakan...buat topping brownies ni kena sejukkan kek lebih kurang semalaman..baru letak topping..SELAMAT MENCUBA..


CIKMA : Berangan zaman remaja dulu nak bukak kedai kek ngan member..berangan tu masih ada sampai sekarang...tapi tak tahu bila boleh tercapai impian tu..hehe..udah jadi cikgu ni..camno??...:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails