IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Rabu, 10 Ogos 2011

Zaman Puasa Kecik-kecik

Alhamdulillah..dah masuk 10 hari kita berpuasa...cepat betul masa berlalu..di radio dah siarkan lagu raya (harus kah???)..terlebih cepatlah pulak..bukan apa..selalunya 10 hari nak menjelang Syawal baru dorang siarkan lagu Raya..emm..ntahlah..orang sibuk-sibukan lah diri tu untuk menghayati bulan Ramadan dulu ker...banyakkan amal ibadat...tapi nak Raya nya yang lebih...emmm.....

Bila masuk bab puasa ni..teringat zaman kecik-kecik dulu..Cikma tak ingat bilanya dapat puasa penuh..tapi start belajar puasa ni dari tadika lagi..1/2 hari jer...pastu buka periuk!!!hehe...tahun 1 dan 2 pun sama..kejap puasa kejap tidak...hehe...rasanya tahun 3 atau 4 kot dapat puasa penuh 30 hari...tu pun melepek je lah kat rumah..tolong-tolong mak masak idak ler teman!!!

ABAH dulu akan bagi duit raya kalau dapat puasa penuh..1 hari RM 1.00..hehe...seronok jer dapat duit..budak-budak kan..mana tahu hikmah berpuasa ni..tau jer tahan lapar dan haus jer...pastu dah abis sebulan puasa...RAYA!!!yang itu paling best kot!!!!

Bila puasa kecik-kecik ni..macam biasa haus tu lah yang paling tak tahan..MAK suruh duk umah..tapi bila petang kuar jugak main aci kejar...pastu..lembik arr...ingat lagi Cikma dulu curi-curi minum air paip..haha..kelakar.....masa tu memang nakal gila...tapi sekarang..idak le buat camtu...dosa tau!!!!..

Time malam...duk berkumpul dengan jiran-jiran main bunga api dan mercun...seronok main reramai...kongsi-kongsi pulak tu...memang masa nilah yang paling syok...seharian berpuasa malam duk seronok main bunga api...:)

Kisah puasa kecik-kecik ni memang meninggalkan kenangan yang manis...sentiasa happy memanjang..kalau lah dapat balik masa tu..alangkah syoknyer........:)




CIKMA : Rindu puasa dan berbuka di kampung......:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails