IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Khamis, 12 April 2012

11 cara pilih sahabat

Menggunakan masa senggang sebentar di tengah malam / awal pagi...emm...nak masuk ke Pengkalan Data Murid punyalah susah..tengok yang online...12000+++..mau nye tak dapat masuk..dah mula rasa fed-up..Cikma update belog dan nak kongsisedikit tips memilih sahabat yang baik untuk kita...

Ramai yang ada kawan/sahabat kan..tapi bukan semua kawan akan jadi kawan yang boleh susah dan senang bersama kita...bagilah berapa ratus atau ribu pun kawan..nak memilih kawan yang sejati dan saling memahami sangatlah sukar dan payah...tapi..kita sendiri tak boleh terlalu memilih kawan...takut nanti hidup jadi bosan dan jadi makhluk yang duduk di dalam dunia sendiri jer..




So, perhati dan pikir-pikirkan tips  ni....untuk diri Cikma sendiri dan yang lain-lain dalam memilih kawan/sahabat....

1) Jika berbuat baik kepadanya, ia akan melindungimu
2) Jika rapatkan persahabatan dengannya, ia membalas baik persahabatanmu
3) Jika memerlukan pertolongan daripadanya berupa wang dan sebagainya, ia akan membantumu
4) Jika ia melihat sesuatu yang tidak baik daripadamu, ia akan menutupnya
5) Jika engkau meminta sesuatu bantuan, ia akan mengusahakannya
6) Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), ia akan menanyakan kesusahanmu
7) Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, ia akan menerima dengan baik
8) Jika ia mendapat sesuatu kebajikan daripadamu, ia akan menghargainya
9) Jika engkau berkata kepadanya, nescaya ia akan membenarkanmu
10) Jika engkau merancangkan sesuatu, ia akan membantumu
11) Jika engkau berselisih faham, nescaya ia akan lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.


CIKMA : Ramai kawan..tapi bukan semuanya rapat..kerana rapat tak semestinya akrab...dan akrab tidak semestinya intim...betui tak???renung-renungkan..dan selamat semuanya..:)

1 ulasan:

  1. ....a friend in need is a friend in deed....

    pepatah jua ada mengatakan..kita di nilai dari siapa atau dengan siapa kita berkawan...
    kalau dengan si penjual minyak wangi..pastilah kita turut berbau wangi....
    tapi kalau kita berkawan dengan si tukang besi...
    cik ma sambunglah sdr yea...ha ha ha...

    BalasPadam

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails