Sunday 6 January 2013

Cerita di sebalik crepe...

Salam dan sejahtera...nak post entri ni dah terlalu lama...tapi nak jugak letak..hehe...second resepi untuk durian crepe aka blueberry crepe (sebab dah takdo durian ok..)...cuma yang best cerita di sebalik crepe ni yang buat aku rasa nak gelak terguling-guling..

Alkisah..time buat ni tak silap 3,4 hari lepas operation gigi bongsu aku..masa tu rasa sangatlah nak makan..yelah bendo ni kang lembut..so memang boleh di makan oleh aku yang masa tu terpaksa menahan diri untuk makan benda-benda yang agak keras..tanpa fikir apa benda bahan...Cikma terjah pakcik google..cari punya cari..adalah resepi crepe yang memerlukan bahan yang ada di rumah..kengkonon dah complete..Cikma gigih buat..hehe...:)

Cantik sikit kulitnya berbanding sebelum nya yang pernah aku buat..dah dapat kuali non-stik kan..so suka giler gaban aku..semangat waja buat walaupun masa tu gigih tahan sakit gigi...:)..

Dah siap masak kulitnya..time untuk buat filling dia..kali kedua ni aku cuma buat blueberry jer..nasib ade kan..dan jugak whipping cream..cerita yang berlaku di sebalik crepe ni bermula bila nak buat filling...time nak pukul whipping cream tu..tak kembang-kembang..rupanya due date dah lepas..memang lah tak jadi kembang nya..malam tu jugak gigih pergi kedai kek beli whipping cream..

Dengan cepat dan tangkas..hehe..terus rembat dalam peti ais kedai kek tu..ambil yang kecil jer..terus bayar dan lepas tu terus pantas pukul..tetiba...dah dekat 20 minit pukul tak kembang-kembang..aduhai...apa pasal??..tak kan expired jugak..bertambah pelik warna tak macam sebelum ni..kuning tak putih..aduhai..apa lagi yang tak kena...aku belek-belek kotak tu..memang betul whipping cream..selalu jugak guna...kira dah expert ok..try test rasa pulak..erk..tawar ler..rasa hari tu buat kali pertama manis..emmm..aku dah naik tension..dari petang sampai malam tak siap-siap crepe nyer lagi...

Terus aku pergi ambil bekas cream yang dah expired sebelum ni..dia tulis FRESH CREAM..erk..tak sama ke dengan Whipping Cream UHT...hah!!!aku tetiba panik..erk..ada jenis lain-lain ker whipping cream ni...godek punya godek..search punya search..rupa-rupanya memang SANGAT-SANGAT BERBEZA...hambik ko...pening kepala...searching dalam blog pakar masakan dan yang lain-lain..barulah aku faham...beza nya non-dairy whipping cream/fresh cream dengan whipping cream uht....so, korang boleh
rujuk DI SINI  dan DI SINI JUGA...

Kesimpulan nya...jangan anggap diri dah pro ok..haha...yelah tengok jer kotak tu whipping cream so semua jenis sama jer kan...haha...sengal-sengal..memang kompem pasni kena belajar buat benda-benda ni dengan orang-orang bertauliah..faham Cikma!!!...hehe


CIKMA : Lupa pulak resipi crepe ni...kena cari balik dalam pakcik google...hehe...kemudian ekk Cikma letak...

No comments:

Post a Comment

Pembukaan Semula Sekolah dalam Norma Baharu 2020

Assalamualaikum dan salam sejahtera Bertemu lagi..ewahhh...πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜… kali ni Cikma nak kongsi sedikit buah tangan Cikma sejak aktif konon...