Saturday 6 February 2010

Shopping..

Semalam aku pegi shopping ngan Pk Hem Sek aku aka Kak Jun n Yaya ke Jalan TAR..temankan diorang beli kain pasang dekat Kamdar dan lepas tu ke Mydin Jln Masjid India untuk beli keperluan harian...dah ler hujan lebat petang Jumaat semalam...meredah hujan di tengah-tengah kota Kuala Lumpur ni mencabar jugak lah...bukan sebab hujan lebat tu...tapi sebab terpaksa meredah air-air lopak yang kotor dan jijik...kengkadang pikir sampai bilalah pihak-pihak yang bertanggungjawab ni nak betulkan sistem perparitan dan saluran air yang baik...dahlah busuk...hitam pulak tu..hadui...

Aku bukan nak cerita lebih-lebih tentang lopak-lopak yang ada kat jalan-jalan Kuala Lumpur ni..tapi nak story sikit tentang bab shopping...Shopping???kenapa pulak aku terpikir nak citer bab ni...aku rase kaum perempuan macam aku ni kalau bercerita pasal shopping sehari semalam tak abis....boleh continue pulak tu sampai seminggu..hehe...

Shopping ni selalu dikaitkan dengan membeli barang sama ada barang itu adalah barang keperluan atau kehendak...dan selalunya bila pegi shopping barang keperluan tu diambil kira sebagai barang yang paling utama untuk di beli berbanding barang kehendak..selalunyer barang macam barang harian...barang kering dan basah...

 

Tetapi..selalunya bila dah keluar pegi shopping ni...mesti ada jugak yang terbeli barang yang bukan dalam senarai barang keperluan...selalunya barang kehendak yang selalunya kita jarang nak beli untuk setiap bulan..sebabnya...dah nama pun shopping...kalau tengah duk berjalan tengok barang kat pusat beli belah tu..mesti jugak mata tu nak tengok benda yang lain selain daripada barang yang kita nak beli...(siap sebelum g shopping dah list barang dalam note book )...bila dah tertengok pulak barang yang kita berkenan...apalagi tak perlu pikir panjang terus je beli...espicially kaum perempuan lah yang aku tengok...bila barang keperluan yang dah di list dalam note book tu nak di beli..alih2 duit tak cukup sebab dah terbeli barang yang x de dalam perancangan dorang...kes-kes macam ni lah yang boleh buat budget kita tiap-tiap bulan jadi over the limit...duit dah jadi kering walaupun baru nak masuk tengah bulan...alahai..

Aku nasib baik tak termasuk dalam kes-kes kat atas (walaupun kenkadang duit dalam bank dah takat hidung jer..huhu) mungkin sebab aku ni maleh nak keluar shopping...letih dan penat...kaki jadi sakit...hadui...kalo nak kuar g beli barang pun setakat beli apa yang patut dan pastu balik rumah terus...sebulan sekali time dah dapat gaji aku pastikan akan list barang2 yang x do dekat kabinet aku pastu terus beli..kenkadang tu ada jugak yang terbeli benda yang tak ada dalam list...tapi tengok keadaan budget aku bawak time pegi shopping arr..

Aku jugak bila beli barang atau benda takde sangat lah nak tengok yang branded item..janji apa yang aku beli espicially baju ke atau seluar yang rase selesa dan sopan..(sopan ker???huhu) dah cukup bagi aku...kite nak bile memang lah nak rasa puas...tapi kalo dah sampai tiga empat ratus tuk sehelai baju tu kira bleh puas hati ker...memang orang kata alah membeli menang memakai...tapi rasenye baik lah duit tu kita simpan atau tak pun selesaikan lah hutang-hutang yang tertangguh macam PTPTN ker...hutang kad kredit ker...dan apa2 hutang yang sama waktu dengannya lah...huhu

Ada jugak yang aku tengok suka betui pegi window shopping...window shopping???beli belah tingkap...hehe..ada lagi ker sekarang yang hanya keluar ke kompleks beli belah (espicially kaum sejenis aku ni) semata-mata nak tengok2 jer...kalo ader lah aku respect orang tu sebab boleh tahan nafsu nak membeli...dan kalau lah time dia window shopping tu mase sume barang-barang tengah sale...jualan murah..(sampai cecah 80%)..hehe...ader ke ekk org macam tu...kalo ade lah mmg aku nak jumpe dia...haha...

Cerita bab shopping memang tak abis...tapi bila bercerita tentang peel orang pegi shopping ni memang kelakar...lebih2 yang dah kahwin..time tengah bercinta dulu sanggup lah teman kan kekasih hati bershopping berjam-jam...takpe sakit kaki...lenguh tangan jinjing beg plastik...sebab kekasih hati punyer pasal lah tu....tapi bila dah kahwin...sorang duk luar sorang duk dalam...jalan sensorang...siap bagi time lagi kul berapa abis shopping...ada pulak hanta jer ke shopping kompleks...lepas dua tiga jam baru pegi amik bini kat situ..huhu...memang geli pankreas aku dengar...haha

Jadi...conclusion nyer...sapa2 yang gile shopping dan jugak yang bukan gila shopping..beringatlah...mungkin masa ada duit boleh lah nak beli itu dan ini..tapi bila tengah duit tu dah takde...time tulah tau betapa langit tu tinggi ke rendah......so...berhemah lah apabila berbelanja...dan amalkan cara menabung dengan baik...(pesanan dari pihak penaja...)huhu...

CIKMA : Pantang aku kalo tengah shopping tetiba salesgirl tarik aku suruh beli produk diorang...mula-mula cakap tengok dulu....pastu alih-alih suruh beli pulak...memang suweyy...

5 comments:

  1. baru plan nak ajak ko gi shopping kat kl.. bley ke???

    ReplyDelete
  2. boleh jer...bila agak2 nyer tu???tunggu gaji arr...baru best nak kuar kak min!!!huhu

    ReplyDelete
  3. aku tak leh tgk duit dlm bank..mesti otak ni dah pk nak beli itu ini..kalau bkn untuk diri sendiri, untuk org lain..hehe..biasalah tu kan

    ReplyDelete
  4. kak min : haah ekk..senin dah kuar gaji..bleh arr tu..ahaks..

    aza : dah tau dah...lagi2 yg dah ade famili sendiri..sok2 kalo aku dh der famili gak pun msti same cam ko...huhu

    ReplyDelete

Pembukaan Semula Sekolah dalam Norma Baharu 2020

Assalamualaikum dan salam sejahtera Bertemu lagi..ewahhh...πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜… kali ni Cikma nak kongsi sedikit buah tangan Cikma sejak aktif konon...