IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Isnin, 8 September 2014

Mashed potato with gravy sauce

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Yaaa....tajuk orang putih lagi....gitu...kalau dah tajuk orang putih...makanya makanan yang di hasilkan memang lah daripada orang putih nye anak tekak!!!...hehehe

Kali pertama mencuba...wah!!!boleh tahan...rupanya senang betui buat kentang lenyek atau lebih dikenali sebagai mashed potato ni....di tambah dengan sos ala2 rasa KFC...peh!!!rasa macam nak angkat bakul sendiri plak!!!hehehehe...

Tak hinggat mana ambil resepi...huhuhu...sedey kan!!!....tapi gigih jugak cari yang ala-ala sama seperti resepi asalnya...adoaiii...nilah gara-gara simpan entri ni dekat setahun...hambik ko!!!...kompem ler tak hinggat!!!

Link resepi...credit pada SALAM DUNIA memang hampir sama resepi gravy sauce tu...sebab yang lain aku cari tak sama dengan bahan2 yang pernah di masukkan dalam sos tu...okay...jom2 jengah resepi...

BAHAN-BAHAN :

Untuk kentang lenyek
4-5 biji kentang (saiz sederhana)
2 sudu makan butter
1/2 cawan susu segar
sedikit lada sulah dan garam secukup nye

Untuk sos
1 biji bawang besar (potong dadu)
1 kiub pati ayam (apa2 jenama pun boleh)
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap manis
2 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar sos cili
2 cawan air
sedikit lada hitam

CARA-CARA :

1) Rebus kentang sampai empuk (Cikma buang terus kulit). Kemudian lenyekkan kentang.
2) Masukkan butter, garam dan lada hitam. Kacau sebati.
3) Masukkan susu segar dan lenyek kentang tadi. Ketepikan

Gravy sauce :

1) Dalam periuk, renehkan air dan juga bawang besar yang di potong dadu.
2) Agak-agak dah layu bawang tu, toskan bawang. Kita hanya pakai air nya sahaja.
3) Masukkan kiub pati ayam, sos tiram, kicap dan sos cili ke dalam air rebusan bawang tadi. Kacau sebati
4) Masukkan tepung gandum dan lada hitam.
5) Renehkan sehingga sos jadi pekat.
6) Siap untuk di hidang kan bersama kentang lenyek... SELAMAT MENCUBA...




CIKMA : Hobi = Makan!!! hehehehe


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails