IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Ahad, 27 Oktober 2013

Puding HORLICKS

Lama naa nak buat dessert ni..dekat setahun simpan resepi..yang pasti Cikma ambil dari MYRESEPI..terima kasih yang kongsi resepi..sedap sangat..rasa macam nak buat lagi..Cuma first trial kan..manis sikit..kena kurangkan sikit susu pekat or gula..bak kata PAK MENTERI..kurangkan gula..sebab ramai sangat orang Malaysia ni sakit sebab gula..hehe..yolah kan..gula pun dah nak harga..sebab subsidi gula dah di tarik balik sepenuhnya oleh gomen...secara automatiknya segala keperluan yang memerlukan gula akan naik harga..tak percaya???percayalah wahai kengkawan....hehe..



Cikma share resepi nya kat sini ekk...

Bahan-bahan :

1 bungkus agar-agar (dalam 32 gm)
1 tin susu cair
1 tin susu pekat (Cikma pakai 3/4 tin jer)
1 cawan serbuk horlicks
4 biji telur (2 biji jer pakai)
1 cawan gula
1 sudu besar tepung kastard
1 sudu teh esen vanilla
Air

Cara-cara :

1) Masak agar-agar dengan air biar hancur. Kemudian masukkan gula
2) Sementar tunggu hancur agar-agar, dalam bekas lain pukul telur hingga kembang
3) Masukkan susu cair dan susu pekat ke dalam telur tadi. Kacau sebati dan ketepikan.
4) Masukkan tepung kastard dan esen vanilla ke dalam agar-agar. Kacau sebati.
5) Masukkan adunan telur dan susu dalam agar-agar. Pastikan tepung kastard tadi jangan berketul.
6) Lastly masukkan serbuk horlicks ke dalam adunan agar-agar. Masakkan hingga mendidih sedikit.
7) Tuang dalam bekas, sejukkan dahulu sebelum masuk ke dalam peti ais. SELAMAT MENCUBA.

P/S : Cikma pulak kalau buat, masukkan bahan2 di atas dan Cikma kacau dan pukul sekali. Macam serbuk horlick tu...kalau tak kacau elok memang akan berketul. So, Cikma masukkan serbuk horlick bersama adunan telur tu dan kacau bersama. Jadi nampak cantik lah agar-agar tu...smooth jer...:)


CIKMA : Makan...makan...makan..adehh!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails