IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Ahad, 17 April 2011

Hutang

Yaaaaaaaaaaa......Cikma kat Klang ni..bercuti...hehe...saja jalan-jalan rumah Along..tengok si AMALIN...dah lama tak jenguk dia...selalunya kalau Cikma ada dekat KL aku selalu lah ke rumah Along...tapi sejak berkursus ni dah lama tak jumpa dia....geram je tengok..dah pandai nak melenting je...haish!!!!!....:)

Tetiba...pepagi buat ni Cikma nak cerita sikit pasal orang yang berhutang..tapi liat betul nak bayar..rasanya ramai para blogger yang menghadapi situasi macam ni...termasuklah aku ni haaa...bukan nak mengata..tapi kenkadang sabar kita ada hadnya...duit orang..nak kita buat main-main...kalau dah namanya pinjam...kita harus bayar balik..bukannya buat tak tahu...walaupun hutang tu taklah besar mana...

Kita sebagai pemberi hutang ni..kalau jenis bersabar oklah lagi..tapi kalau jenis mulut tak hingat...parah jugak si penghutang tu....Cikma ni kira dikategori sebagai penyabar lah jugak..tapi kalau hilang kesabaran tu..mau boleh putus kawan....bukan apa..aku bukan jenis nak berhutang dengan orang...pikir balik bila kita tak mampu nak bayar...bersoal jawab kita kat akhirat esok....itu sebab aku cuba elak nak meminjam duit pada orang..kalau aku terdesak pun pinjam duit daripada MAK dan ABAH...dengan orang lain tak pernah langsung....


Kengkadang tu...kalau si penghutang yang sedar diri berhutang tu ingat nak bayar tak pelah lagi..ni yang buat tak tahu nak bayar tu yang rasa nak sepak jer muka dorang...sepatutnya bukan kita yang bagi duit kat depa tu yang ingat berapa hutang tu..tapi orang yang pinjam duit tu...ke dorang ni jenis memang dasar ala...setakat berapa hinggit tu apalah sangat kan....jenis orang macam ni campak kat lombong memang sesuai..tak kisah lah berapa...janji tetap janji....bayar kena bayar...

Aku ni haa...antara yang kena kes macam tu...sorang tu dah dekat 8 tahun tak bayar hutang tu...ada jugak bagitau..macam biasa..nanti dia bayar..tengah takde duit...kita ni...ok kan aje...yang pelik takkan dalam masa 8 tahun tu tak boleh nak kumpul duit..bukan banyak..tak sampai RM 100 pun..nak kata tak kerja....kerja....emm..tak taulah....

Sorang lagi...masa nak mintak bukan lagi kesian je muka tu..siap suruh aku janji jangan bagitau kat orang (masa tu aku kerja kilang)...aku ni pegang lah janji tu...yelah.kita ni simpati dengan dia....alih-alih...aku jugak yang kena...dah dekat 6 tahun...dah kena sound pun buat tak reti....telefon dan sms..jauh sekali..memang kenkadang rasa nak serang je dia tu...entahlah....nasib aku ni bukan ALONG...kalau lah aku ni ALONG...alamatnya dua-dua orang ni dah kena sembelih (hambik ko!!!!ganas....:)...)

Pesanan lah buat orang-orang yang reti nak pinjam tetapi tak reti nak bayar balik...jangan lah sampai si pemberi hutang ni cakap "tak halalkan dunia akhirat duit tu"..susah karang nanti...korang pikir lah masa korang nak di ambil nyawa nanti...seksa ke tak....pikir-pikirkan lah......


CIKMA : Statement berani mati!!!!!!!huhu

3 ulasan:

  1. ....cool cik ma...
    kalau berhutang kasih camna yek?
    hik hik hik.....

    anak2 mama pun bnayak berhutang....
    hutang PT....

    BalasPadam
  2. mama : hehe..cool2...hutang kasih???emm..no komen..sbb rasnya cikma blum pernah hutang kasih..hehe
    hutang PT tu biasalah mama..ni hutang yg jenis tak bayar ni..mmg hangin ler...

    BalasPadam
  3. sabar cikma ye..kpd yg berutang tu pandai2 la ye nk bayar

    BalasPadam

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails