IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Isnin, 18 Januari 2010

LELAKI INI.....

Lelaki ini......Mohd Yahya b. Haji Hussin..dilahirkan di Sungai Sumun,Bagan Datoh,Perak...Berketurunan Jawa-Kedah...usia beliau telah melewati 60 tahun...bekas penjawat awam di Hospital Daerah Teluk Intan...

Kenapa tiba-tiba aku nak menulis tentang beliau...emm...ABAH..sapaan aku terhadap lelaki hebat ini...seorang ketua keluarga yang berdedikasi...tegas...sangat prihatin terhadap isteri dan anak-anak..

Kebanyakkan sifat dan sikap aku memang banyak dari abah..sangat tegas...garang..baran..(sikit arr)..dan independence..ABAH bagi aku seorang yang mementingkan anak-anak dahulu sebelum diri sendiri..walaupun aku tahu adakalanya ABAH kesempitan duit.....

Aku sangat rapat dengan ABAH...terus terang dulu hubungan aku dengan mak selalu dingin...dan sebab itu aku rapat dengan ABAH..sebabnya aku dengan ABAH punya pemikiran yang serupa..ABAH sangat memahami hati anak dara nya ni...selalu aku bercerita tentang masalah dengan ABAH berbanding mak...bukan aku tak sayang mak...tapi kami selalu berselisih pendapat...dan juga pemikiran...tapi kalau aku dengan ABAH...selalunya beliau akan faham tentang aku...sangat2...

ABAH sikapnya pada anak-anak sangat2 tegas...garang...dan kami adik-beradik mase kecil dulu memang takut dengan ABAH..dan dari empat beradik...aku nilah yang selalu kena pukul dengan ABAH...mungkin aku saja yang berani lawan cakap dengan ABAH..rasenye aku yang selalu kena pukul teruk dengan ABAH...pernah sekali ABAH tolak aku sampai tersembam ke tanah...sakit...memang sakit....pernah jugak ABAH baling aku dengan kerusi...sampai keting kaki aku bengkak...sampai sekarang kalo aku pegang keting kaki aku ni ader sikit benjol kat tempat tu...emmm...nakal gak aku time kecik2..

Kegemaran ABAH...of coz suke dengar lagu2 60-an...aku minat lagu2  lama ni pun sebab ABAH..layan memang best!!..ABAH gak suka tambah2 ekseosori keta...kalau nak tau sume eksesori keta aku tu dia yang tolong buatkan...(aku bayar tau!!!)..huhu..tulah sebab kalo keta baru jer mesti ABAH yang tolong cantikkan..dan aku dah terpengaruh dengan sikap ABAH ni...suka sangat skang nak tambah2 eksesori...(dah macam keta laki pulak dah!!!)

ABAH time keje kat Hospital Daerah Teluk Intan antara workers yang aktif dalam bidang sukan...time beliau muda2 selalu sangat wakil hospital dalam ping pong...(ni makanan dia nih!!) cukup terrer ABAH main ping pong...pastu beliau pernah jadi pengurus bola sepak tuk kakitangan hospital...lame jugak pegang jawatan tu...sampai pengarah Hospital suruh jadi pengurus bolasepak tu sampai pencen...tapi ABAH dah tak larat nak handle...lagipun ABAH nak ader orang lain yang terajui jawatan tu...emmm...kirenye sikap kepimpinan yang ader dalam aku ni sebenarnya banyak dipengaruhi oleh ABAH...

ABAH jugak selalu bawak aku n adik2 pegi stadium...beliau tau yang anak2 nya ni memang gila tengok bola...time ABAH sihat dulu selalu jugak kami turun Stadium Ipoh untuk tengok Pasukan Perak...(mase time tengah naik arr Skuad Perak)...tp bile ABAH dah x sihat..dah x delah kami nk ke sane...rindu pulak suasana nak masuk stadium.....

Sikap aku juga sebenarnya mencerminkan keperibadian ABAH..aku garang kat sekolah..sangat berani melawan...sama perangai dengan ABAH..memang sebijik...dan muka aku  ni pun banyak dari baka ABAH..maklumlah ANAK ABAH..org2 tua pun cakap muka aku ni sejuk sebab aku ikut muka ABAH (anak laki ikut muka mak org cakap sejuk gak...)

ABAH pencen lebih kurang 4 tahun yang lepas...lepas pencen kesihatan ABAH sedikit demi sedikit berkurangan...memang ABAH ader diabetis..penyakit tu yang buat ABAH semakin kerap sakit...sejak akhir2 ni pun ABAH selalu tak sihat...kengkadang bile tengok ABAH dalam keadaan yang tak bermaya.......aku sedih...sebak..dan aku selalu berfikir....sekiranya ABAH tiada lagi dalam hidup aku selepas ini........apa akan jadi pada aku........Rase macam nyawa ku separuh telah hilang dari dalam diri...dan aku x boleh bayangkan tanpa ABAH di sisi......



AKU N ABAH....

CIKMA : Harap-harap bakal suami aku boleh jaga aku macam ABAH jaga aku...Insyaallah......

3 ulasan:

  1. ada atau tiada dia tetap ABAH. Sebagai anak kita akan kenang dia sampai bila2..walaupun dia tiada satu hari nanti, dia pasti mahu anaknya terus menjadi seorang insan yang berjaya..

    BalasPadam
  2. akma jgn ko mimpi lah akan ada laki leh jaga mcm bapak kita jaga...susah nak cari wei..hehe..abah cuma ada satu

    BalasPadam
  3. kak min : ABAH memang tiada pengganti..tapi ntahlah risau tgk dia asyik x sihat jer...mohon dri ALLAH SWT agar dia dipanjangkan umur dan diberi kesihatan yang baik...

    alfa : aku berharap...yg bakal suami aku tu bleh jaga aku...mybe x sehebat abah..tp biarlah dia bleh galas tanggungjawab dia tuk jaga aku nnti...insyaallah...doakan aku yer...

    BalasPadam

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails