IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Jumaat, 7 Disember 2012

Kek Cawan Coklat



Di tugaskan oleh Mak untuk membuat kek cawan ni masa kenduri akikah Indah..tukang bancuh Mak...tukang bakar adalah Cikma..terasa seperti malas nak buat sebab time tu tengah on diet..hehe...

Resepi sama macam sebelum..boleh tengok dalam resepi Cikma (Kek Cawan Oren)..cuma kami tukar jadi coklat..emm..lembut dan gebus tu sama jer...rasa jer lain..so, layan-layankan resepi nya...:)

Bahan-bahan :

1 cawan minyak
2 1/2  cawan gula pasir
4 cawan tepung gandum
3/4 cawan serbuk koko
3/4 cawan air panas
6 biji telur
2 camca teh baking powder
1 camca teh soda bikarbonat
sedikit esen vanilla

Cara-cara :

1) Bancuh serbuk koko dengan air. Kacau sebati dan ketepikan.
2) Pukul semua bahan seperti minyak, telur, gula, esen vanilla hingga kembang.
3) Masukkan bancuhan koko tadi..pukul seketika.
4) Masukkan tepung (di ayak bersama baking powder dan soda bikarbonat) sedikit demi sedikit di dalam adunan.
5) Letakkan adunan di dalam acuan kertas (lebih kurang 1/2 daripada acuan kertas)
6) Bakar di antara 15-20 minit... SELAMAT MENCUBA


CIKMA : Letih bila kita terpaksa tahan nafsu makan benda yang kita suka...tapi nak buat camne..aku kena kuat...huhu...

6 ulasan:

  1. SUHU BERAPA c ?

    BalasPadam
  2. Balasan
    1. ara aida : dah cuba ker...hehe..thnaks...:)

      Padam
  3. Blh tye 1 adunan ni dpt brp cup dan guna cup saiz ape ye? Tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya pakai paper cup saiz besar...lebih kurang 40 biji macam tu...

      Padam

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails