IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Ahad, 29 November 2009

KELAMAI..

Still dalam mood raya haji....nak kte cam raya pose mybe x lah...slalu time raya pose lagi sronok kot sbb jmpe kengkawn lame n sedara mara...time raya haji ni lps solat duk umah jer....nengok tv...makan..nengok tv..n makan lagi....

Semalam aku g Ipoh ngan mak n adik2 aku...dok p tgk barang2 tuk adik aku yg nak bertunang...(adik tau bkn aku!!)...sampai ptg gak lah baru balik...nak pilih2 brg org nak brtunang ni bkn nyer senang...tgk kepala gak lah...nasib adik aku tu x cerewet...bleh ajelah kalo aku suggest brg2 aper yg nak dibuat hantaran tu...so yg tukang menghiasnye dah tentulah aku...so, time cuti ni mmg ler aku bz skit nak menyiapkan hantaran tuk adik aku tu...almaklumlah...aku ni kakak...sapo laie nak tulun...lgpun aku suka na buat barang2 hantaran ni...so kalo nak tgk hasil kerja aku ni..insyaallah en3 akan dtg aku masukkan hasil hantaran yang aku buat tuh....huhu...

Sebenarnya bkn citer pasal barang hantaran ni yg aku nak tulis tp ttg satu makanan tradisional atau makanan warisan yg baru 1st time aku mkn...KELAMAI name mknan tu...(kelamai ke kelemai aku x pasti...tak hingat ler...)...time mase aku g Ipoh ler smlm aku suruh mak aku belikan....mmg sblm ni kalo g Ipoh ader aku nmpk gerai2 tepi jalan (area Gopeng) slalu tunjuk perkataan Kelamai tu... aku tnye mak aku ape kebenda nyer tu...mak aku ckp tu sejenis makanan tradisional orang Rawa...(asal dr Indonesia...rase2nyer yg ader keturunan Rawa tau kot makanan ni)...makanan tu dia masuk dalam buluh...cam lemang ler gak...tp buluh yg dorang pakai tuk buat kelamai ni bukan buluh lemang...buluh betung...kire keras lah berbanding buluh lemang biasa tu....




So,,,dah selalu sgt aku tgk tiap kali g ke Ipoh aku pun smlm rentikan keta kat tepi jalan n suruh mak aku belikan benda tu...sebatang harga dia RM13...kire mahal gak tu...tp nak rase nyer pasal aku x ksah...lgpun duit mak aku...uhuk.....

Mlm td mak bukakan buluh tu n aku nak tgk camne gayanye bentuk kelamai ni...aku igt cam lemang...rupe2 nye lain ler plak...hitam legam siut....
huhu...susah gak mak aku nak belah buluh tu...almaklumlah buluh betung..keras giler...

1st makan...bleh lah...manis skit...mak aku ckp Kelamai ni campuran tepung beras(x silap mak aku lah...kalo salah tulun betuikan...)gula merah,taik minyak(masak minyak sampai timbul bunga minyak tu),santan kot..(rase2aku lah...)pastu dicampur semua n digaul...peram semalaman dalam bekas berpenutup...esoknye baru bleh di bakar adunan tu...api dia mesti kecil...x bleh beso sgt...takut hangus...lama gak di bakar...same cam bakar lemang....

Kire lepas lah gian aku nak makan Kelamai tu...rase2nye enkorang pun mesti x penah makan makanan tu...tp kalo dah keturunan Rawa aku rase mybe dah tau n dah penah rase Kelamai tu...ni kalo aku kte makanan tradisional org Malaysia 100% x mungkin ler kot sbb asal mybe dr seberang...kalo ler kerajaan Msia nak iktiraf Kelamai tu makanan asal neg kte...mau x nyer org seberang s****g kte balik kot...mase time nak dptkan hak milik mutlak batik dulu tu n ngan lagu Rasa Sayang....huhu....mane tau kan....



CIKMA : Aku campuran Jawa n Mandailing......

8 ulasan:

  1. rase cam dodol za...tapi yg ni keras skit...cam dodol tu dia kenyal2 skit kan....

    BalasPadam
  2. Assalamualaikom sudari penulis, saya dari suku Rawa (sebutannya Rawo), terima kaseh kerana sudi merasa masak kebesaran suku kami yaitu Kelamai (juga ditulis Gelamai). Setiap Aidilfitri pastinya ia wajib dihidangkan untuk para tamu, saya berikan satu tips, kiranya ia sedikit keras, sudari boleh kukus kelamai itu dan kemudian ditaburi kelapa parut. Sedap. Selamat mencoba.

    Pada hemat saya, kerajaan kita tidak boleh sewenang wenangnya mewartakan masakan keturunan kita yang dari leluhurnya memang dari seberang ini sebagai ASLI dari Malaysia. Nasi Ambeng suku Jawa misalnya, bohong lah kalau diwartakan kerajaan kita bahawa Nasi Ambeng adalah ASLI dari Malaysia. Bahkan kini kerajaan Perak mewartakan seni Tekat dan rendang tok sebagai ASLI dari Perak, walhal kedua dua perkara ini ialah asli dari Sumatera di sana dan yang cuma kita yang melestarikannya.

    Sewajarnya Malaysia kita hanya mewartakan budaya dan masakan itu milik suku tersebut yang mengamalkannya misalnya ditulis,

    Seni Reog Suku Jawa di Malaysia,
    Kelamai Suku Rawa di Malaysia,
    Rendang Suku Minang di Malaysia,

    bukannya ditulis

    Seni Reog Malaysia,
    Kelamai Malaysia atau
    Rendang Malaysia,

    kerana ia adalah salah, yang cuma asli Malaysia mungkin budaya-budaya suku Melayu Kelantan, Kedah, Terengganu, suku suku bangsa Dayak di Borneo dan dan orang Asli di sini. Kerajaan kita terlalu memandang ringan akan hal terkait penamaan ini kerana ia sungguh sensitif. Bahkan kami juga orang Rawo sungguh kurang senang jika Kelamai diiktiraf sebagai ASLI dari Malaysia, kerana ia adalah bohong.

    dan lagi satu, kami orang Rawa lebih senang merujuk diri kami sebagai Orang Rawa dalam kelompok Bumiputra daripada memanggil diri sebagai orang Melayu, kerana suku Melayu itu lain, suku Jawa itu lain, suku Banjar juga lain, itu belum masuk lagi suku Kerinci, suku Kampar, suku Minang, suku Mandailing, suku Bugis, suku Boyan lagi, hahaha, ramaii...bahasa kita juga lain lain takkan semua langsung disebut saja Melayu...kan bohong namanya tu. hehehe

    kita ni sebenarnya ramai dan kita ini bukan semuanya Melayu. Melayu itu di Perak, Johor, Kelantan, Terengganu, Pahang, Kedah dan Brunei. Di negeri-negeri utara misalnya, suku Melayu Kedah dan suku Jawi Peranakan (kacuk Melayu-IndiaMuslim), ialah dua suku yang berbeza, sungguh tidak serupa. Paras rupa juga boleh dibeza.

    kita satu bangsa, satu rumpun tapi lain lain suku. apa apa pun bangsa Nusantara tetap unggul! SAWO MATANG RULES! hehehe.

    Maaf kiranya terlanjur. Sudari juga punyai darah seberang, wes mangan orak? hehehhe.

    BalasPadam
  3. wes...huhu...
    tima kasih kerana membaca blog saya....harap apa yang saya tulis jika ada salah tolong perbetulkan...

    saya setuju dengan apa yang saudari/saudara katakan..setiap apa yang kita ada sebenarnya bukan seratus-peratus asli dari Malaysia..sejak dulu kita tahu Tanah Melayu terutama di nusantara ni ramai perantau dan pedagang datang dan berhijrah ke sini...membawa budaya dan warisan nenek moyang..kita sendiri pun hampir bukan 100% Melayu kerana banyak berketurunan dari seberang...bila masyarakat luar sebut..MELAYU MUDAH LUPA...rasa2nya ada antara kita ni tak rasa apa-apa sebab bukan berdarah Melayu (seperti saya)..namun sebagai warganegara Malaysia..kita patut berbangga ada warisan dari suku kaum asli dan bumiputera yang tetap utuh hingga kini..cuma pihak-pihak tertentu kena menerangkan kpd masayarakat kita setiap warisan itu sama ada dari negara lain ataupun yang asli dr Malaysia...kadang-kadang saya sendiri keliru yang mana satu warisan dari Malaysia dan yang mana satu dari negara luar...maaf...saya sendiri pun tak tahu rendang tok tu asal dari seberang.......

    itulah sebab orang dari seberang begitu marah kan kita kerana mengiktiraf sesuatu yang bukan dari asal kita...sangat sedih sebenarnya jika negara Malaysia dikatakan negara perompak!!!! saya memang mengharapkan agar pihak-pihak terbabit terutama dari Kementerian warisan, kebudayaan dan pelancongan dapat memberi maklumat yang betul kpd masyarakat Malaysia khususnya agar tidak berlaku salah faham di kemudian hari....

    BalasPadam
  4. Aku pun baru je makan tadi...pastu teringat nk search kt google jumpala web ni hehehe ....sedap...aku perabih member punya

    BalasPadam
  5. anonymous : ye ker...org maidailing gak ker???ada yg rasa sekali..tekak x leh terima...ok lah tu..bkn senang nk rasa kelamai ni..susah nk dpt...time hari raya jer yg ado...

    BalasPadam
  6. Macam rase kuih gula hangus ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. nak rasa mcm gula kuih gula hangus tu tak jugak...mungkin boleh kepada dodol rasanya..dah lama x makan dik....lupa2 jgak rasa nya mcm mana

      Padam

Catatan Popular

MY LISTED

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails