Friday 27 November 2009

SALAM AIDILADHA

Salam Aidiladha........
Rase blum terlambat utk aku ucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha kpd sume2 yg kenal aku espicially to my family, friends, yg kenal2 kat fb aku n rakan2 sejawat kat SKPI....juga kat sedara mara, n yg sma waktu dgn nyelah...juga kpd blogger2 yg bace blog aku yg x seberapa ni.......

Bercerita ttg Aidiladha ni....secara automatiknya kte akan terimbas balik kisah para anbia kte....ttg pengorbanan Nabi Ibrahim a.s yg terpaksa mengorbankan anaknya Nabi Ismail a.s....kerana perintah ALLAH SWT...pengorbanan yg menuntut keimanan dan ketaqwaan yg beigtu tinggi....kalo kte diberi pilihan begitu....mampukah kta menerimanya....wallahualam.....

Kalo bab berkorban ni aku rase sejak aku hidup ni rasenye x delah pengorbanan yg besar aku buat...mybe rase2 nye org2 lain penah buat pengorbanan yg besar....mungkin pengorbanan dari segi perasaan, harta benda, masa, tenaga, tanggungjawab dan sebagainyalah...mybe yg dah berkeluarga bnyk menuntut pengorbanan yg tinggi terutama yg dah ader anak2....aku plak kalo nak ckp berkorban ni mybe time aku blaja dulu rasenyer...menuntut aku berkorban dr segi masa, tenaga, kepayahan dan kesusahan time tgh x do duit n sbgnyelah..tp alhamdulillah aku dpt hadapi semua berkat sokongan keluarga....

Ble time ari raye korban ni aku pun sbnrnyer tingin gak nk wat ibadah korban...tingat balik time solat raya pagi td....pengerusi surau tmpt tinggal aku ni ckp nak buat ibadah korban ni kena dri hati yg ikhlas...bkn nak tunjuk2 berapa ekor lembu nk tumbang...kalo x mampu bleh amik 1 bhgn jer dr 7 bhgn...pastu dia ckp lagi mulai arini bleh ler simpan RM 1 setiap hari smpai le genap tuk raye haji thn depan...dlm RM300++ (x silap aku ler...kalo salah tulun betuikan...)...jdi dpt ler 1 bhgan korban.....kire ok gak idea dia...mak aku pun suggest gak kat aku buat ler ibadah korban ni...bile lagi nak buat...yelah kte buat ni sekurang2 nyer dpt bantu org2 yg x berkemampuan...dan lagi satu rezeki kte tu diberkati ALLAH SWT...betui gak ckp mak aku...insyallah kalo diizinkan nak gak aku buat ibadah korban tu thn dpan...jika dipanjangkan umur..........

Time khutbah raye td aku dgr bab2 ttg anak2 zaman skang yg dah lalai dengan keseronokan duniawi ni....terasa gak aku...aku pun dikalangan org2 tu gak...yelah namanyer manusia...aku pun lalai gak....bile dgr khutbah tu aku pikir ape yg aku buat selama ni bnyk yg melalaikan....dok skang ni pun kte perhatikan bnyk sgt hiburan2 yg melalaikan....budak2 kecik bukannye nak tgk citer ngaji2 ker...bernasyid ker....taranum ker...aku tgk suke na tgk citer2 hiburan...nak masuk nyanyilah...berlakonlah...kat sek aku tu pun dah ramai anak2 murid tu yg jd pelakon...kalo suruh nyanyi cepat jer...ce suruh bace iqra...tersangkut2 gak..emm ntahlah....


Tp ble difikirkan aku rase x bleh nak salahkan dorang bebudak ni...mak ayah pun kenalah gak bimbing...aku pun walaupun dah beso pjg ni tingin gak nak dibimbing...menjadi yg lebih baik drpd skang....x de yg lebih baik jika kta mengaku kekhilafan kita drpd kite mengaku kte tahu semuanya. kan......Wallahualam....

CIKMA : Salam Iduladha buat semua..............

No comments:

Post a Comment

Pembukaan Semula Sekolah dalam Norma Baharu 2020

Assalamualaikum dan salam sejahtera Bertemu lagi..ewahhh...😅😅😅😅😅😅 kali ni Cikma nak kongsi sedikit buah tangan Cikma sejak aktif konon...