IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Ahad, 18 Oktober 2009

Persahabatan


Bila sebut tentang persahabatan ni rasenya semua orang kat dunia ni ada kawan,sahabat,rakan masing2...x kira laki atau perempuan...bila bercerita tentang persahabatan aku jugak x terkecuali mempunyai rakan2 yg agak rapat dan still contact each other.......

aku sejak zaman sekolah menengah dah ade grup sendiri....kirenye grup aku ni yg mmg satu kepala ngan aku....aku,nona,mas,tity,yanti n zu..masih lagi berhubungan antara satu sama lain walaupun telah berlainan status(berkahwin semuanya kecuali aku!!!uhuk).....

aku n grup nk kate glamer kt sek x delah sgt....cuma kami ni kire ok skit berbanding grup lain kot....mcm2 kisah sebenarnya dlm grup aku ni...merajuk,gaduh2 manje,perli2 sentap sume aderlah....tp skang dah x delah mcm tu...sume dh beso2...dah ader anak dah pun masing2...

yg pastinya setiap rakan2 aku ni berjaya dengan kehidupan masing2...walaupun pader hakikatnya kami berbeza status n kerjaya....x dpt aku nafikan kalo aku kehilangan salah sorang dr mereka...aku x tau nak buat aper...masing2 ader perangai tersendiri...tu yg membuatkan aku rase dunia persahabatan aku ngan dorang ni ibarat makan kek lapis sarawak!!!!berwarna-warni........huhu....

itu kisah aku n geng aku.....yg ni kisah aku ttg persahabatan aku dgn seseorg yg aku ibaratkan seperti keluarga aku sendiri.....

tanggal 2 Oktober 2009.......beberapa minggu yg lalu aku dikejutkan dgn berita kematian salah seorg rakan rapat aku ketika kecil....YUSAINI J....aku sgt2 terkejut...terdiam...kelu n pelbagai perasaan yg berada dalam diri...x menjangka yg dia akan pergi begitu cepat dari dunia ini.......

arwah meninggal dunia disbbkan oleh kanser paru-paru....yg pasti dia tidak merokok...aku dpt berita sedih ini setelah abah bgtau pada aku sehari selepas pemergiaan arwah....dpt panggilan dr abah aku rase kepala aku berat,fikiran aku menerawang jauh...pening n sbgnya...sebak?...ye aku sebak...kerana x sangka dia akan pergi terlalu cepat....sgt muda utk dia pergi bertemu PENCIPTANYA....

hari yg sma aku dpt panggilan abah ttg berita ni...aku minta mak carikan nom hp ayah arwah...aku dail dan sgt berharap agar nom hp tu tdk ditukar...dan akhirnya aku dpt berckp n berbual ngan ayah arwah utk mengikuti kisah sedih ini.......

arwah sbnrnya tdk mengetahui yg beliau menghidap penyakit yg membawa maut itu...ayah arwah bagitau aku yg dia selalu batuk2 n cepat penat...namun arwah anggap bahawa semua tu hanya sakit2 biasa....hinggalah dia akhirnya terpaksa ke hospital pada pertengahan thn ni dan akhirnya di sahkan menghidap kanser paru-paru........

hampir sebulan lebih sbnrnya arwah berada di PPUM sebelum menghembuskan nafas terakhir...14 OGOS 2009 hinggalah arwah meninggal....dan aku sendiri tidak mengetahui berita ini....dan aku tahu doktor2 di PPUM berusaha utk menyelamatkan arwah...namun arwah lebih di sayangi ALLAH SWT......

mengenang kisah persahabatan aku ngan dia sangat indah dan menyeronokkan....kami berkawan ketika kecil...arwah jiran aku depan rumah...kami satu tadika n sek ren...ade aku,ade lah dia....yg pastinyer nama EMMA itulah merupakan panggilan dia n keluarganya pada aku....dan nama itu diciptakan khas utk aku....dan sampai skrang hanya rakan2 terdekat aku shj yg menggunakan nama tersebut utk aku...........

kami sgt rapat waktu kecil...hinggakan rumah dia seperti rumah aku...dan rumah aku seperti rumah dia....arwah sgt baik,lemah lembut, dan manja.Panggilan ADIK mencerminkan arwah sgt manja dgn keluarga n org disekitarnya (arwah merupakan anak bongsu dlm keluarga)....n sampai aku besar panggilan adik masih terlekat dr mulut stp kali berjumpa....

bermain bersama2 dah jadi perkara biasa...stp ptg pasti kami akan bermain...x kira lah main aci kejar,xero four(main getah),msk2, badminton n sbgnye....kami jugak pergi sek bersama2...dr tadika(abah bwk kami naik motor...best sgt!!!)hingga ke sek ren(naik basikal sama ngan along).

aku n arwah berpisah bila keluarga arwah berpindah ke Ipoh....x silap mase kami di darjah 5...(thn 1992)namun kami masih contact each other...bertanya khabar n cerita masing2....sehinggalah kami masuk ke universiti masing2....walaupun pd hakikatnya hubungan itu semakin berkurangan disebabkan jarak n masa yg memisahkan.........

kami pernah berjumpa pd thn 1994(x silap aku)...arwah dtg ke rumah kerana kebtulan keluarganya pergi kenduri kawin jiran kami.kemudian masa yg sgt lama utk berjumpa semula iaitu thn 2001...mase kami dh masuk uni...dia di usm dan aku di uitm...arwah yg aku tahu sgt bijak orgnya...stp kali pepriksaan besar(upsr,pmr)dia pasti lebih baik drpd aku....dan spm dia memperoleh keputusan yg sgt baik....arwah amik kos sains biologi di usm.....

sejak 2001 itulah aku rase kehilangan arwah...aku lost contact...x tahu di mana arwah berada...cuma aku dpt tahu dia dah melanjutkan pelajaran ke UK...futher study ke sana...dan sehinggalah pd thn 2007...pada aidilfitri thn itu aku dpt berjumpa dgn arwah buat kesekian kalinya.........lebih 6 thn tanpa berita...tanpa wajah dan perasaan...mmg aku berdebar jumpe dia waktu tu...mungkin peredaran masa dan kematangan fikiran yg buat aku x tenteram....

kali pertama jumpe arwah waktu tu.......bnyak perubahan yg berlaku pd dia...dr segi fizikal n mental,komunikasi dan sbgnya....hampir aku x mengenali arwah....tp dia masih hormat aku sbg rakan nya...aku tergelak kecil dlm hati waktu tu...slangga ingglish arwah sgt pekat...maklumlah arwah duduk di UK hampir 3 tahun.......

pelbagai cerita kami kongsi waktu tu...cerita aku masuk maktab(thn 2007 aku di iprm), kisah arwah di UK...(arwah tukar kos di sana...graphic designer)dan pelbagai kisah hinggalah ke kisah peribadi....namun yg pasti waktu tu arwah single(pengakuan jujur)........

dan itulah kali terakhir aku berjumpa dengan arwah hinggalah berita kematiannya mengejutkan seluruh urat sarafku.......aku sempat bergambar dengan arwah waktu itu dan itulah juga kenangan terakhir aku dgn arwah......

persoalan yg bermain di fikiran aku ttg arwah terjwb sudah...kehilangan arwah dlm hidup aku sememangnya punya sbb yg sgt besar....aku tahu arwah abis pengajian di UK sekitar thn 2008...dan bekerja di KL...namun aku x dpt menghubungi arwah waktu itu sbb nom yg digunakan arwah sudah ditmtkan perkhidmatan...dan aku tahu arwah ade menyimpan nom hp aku...namun aku terkilan arwah tdk pernah cuba menghubungi aku waktu itu....dan aku...semakin lupa akan persahabatan aku ngan dia.........

aku akhirnya mengetahui sbb arwah tidak pernah cuba menghubungi aku....sisi gelap arwah yg x mungkin aku duga n sangka........hanya aku,arwah dan ALLAH SWT yg tahu akan perihal ini........aku cuba memahami dan mengerti......tp aku x berdaya....aku sgt menyayangi arwah sbg rakan....dan kehilangan arwah dlm hidup aku seperti merentap sebahagian rasa gembira dlm diri.......

aku cuba memahami jalinan persahabatan aku ngan arwah ketika ini.........walaupun arwah tiada..namun kenangan indah aku dan arwah akan tersemat dalam hati aku selamanya.......

kepada rakan yg mengenali arwah...titipkan doa dan Al-Fatihah kpd arwah agar rohnya di cucuri rahmat ALLAH SWT dan setiap amal ibadatnya di terima........AMIN...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular

MY LISTED

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails