Monday 5 April 2010

Yakin Diri

Bercerita tentang yakin diri ni..ramai yang kata mereka mempunyai keyakinan diri yang cukup tinggi bila berdepan dengan sesuatu perkara. Ada sesetengah orang pulak, dorang ni tak de keyakinan diri yang tinggi bila berdepan dengan sesuatu masalah...

Nak menjadi seorang yang beryakin diri ni (bleh ke ayat ni??hehe)..kita kena ada dalam hati tu satu kekuatan dan kegagahan (ewah!!) untuk membina yakin diri tu...kalau takde lah dua benda alah ni...tak boleh kita nak rasai keyakinan diri sendiri...macam aku...aku kena sentiasa kuatkan hati dan tekad aku kalau aku nak bina keyakinan diri...memang mula-mula tu susah...ada rasa macam tak berani ..macam rasa rendah diri...tapi bila dah dapat kekuatan tu..alhamdulillah aku boleh!!hehe...selalu nya lah ayat yang aku guna ialah..BERTAHAN...BERTAHAN...tak pun...ANAK ABAH...ekekeke..biasaklah aku...memang anak abah pun...aku berani2 nak brutal2 ni pun ikut perangai ABAH aku ler...hehe..

Aku nak bagi sikit lah tips camne nak menanamkan keyakinan dalam diri.Antaranya :

1) Latih duduk di depan dalam sebarang majlis terutamanya majlis ilmu. (pernah duk depan..tapi tak leh cover tido pulak!!!haha)

2) Berjalan dengan laju seperti Rasulullah SAW. (aku selalu jalan laju...kat sekolah tu pun ramai gak yang jalan laju...tak gitu cikgu Aza???ekekeke)

3) Apabila berkomunikasi dengan orang lain, pandang wajah mereka (tatap mataku!!!hehe)

4) Suara semasa bercakap perlu jelas dan terang, jangan terlalu perlahan sehingga sukar di dengari..(ni tips yang paling aku suke giler!!!hehe)

5) Senyum ikhlas dan lebar, bukan senum-senyum kambing...(aku selalu jer buat senyum Doraemon!!!haha)


Ini antara tips yang aku baca ler...ada lagi tips untuk pupuk dan membina keyakinan diri tu..nanti-nanti ada masa aku kongsi dengan engkorang semua ekk!!!...jadi conclusionnya...binalah keyakinan diri kerana jika kita ada sifat tersebut..nescaya apa yang kita lakukan tidak akan rasa was-was dan teragak-gak dalam membuat keputusan.....

CIKMA : Aku nak rasa keyakinan diri yang tinggi bila aku nak buat keputusan yang menentukan hala tuju hidup aku yang akan datang!!!Insyaallah......

2 comments:

  1. adakalanya keykinan ku goyah bila berdepan dgn org yg lebih yakin dari ku...

    ReplyDelete
  2. kena buktikan kita boleh yakin macam dia....

    ReplyDelete

Pembukaan Semula Sekolah dalam Norma Baharu 2020

Assalamualaikum dan salam sejahtera Bertemu lagi..ewahhh...😅😅😅😅😅😅 kali ni Cikma nak kongsi sedikit buah tangan Cikma sejak aktif konon...