Thursday 9 December 2010

MAHA 2010

Salam dan sejahtera...masih menggunakan Google Chrome...nampak macam ok..try upload gambo...pun dah boleh...harap takde kesilapan teknikal lagi...letih betui semalam...pening kepala otak ni berfikir apakah punca yang sebenar-benarnya...lastly..aku maleh nak pikir..kalau lah aku dapat update blog setiap hari tu maknanya dah takde lah problem..andai kata dalam tempoh 3,4 hari aku tak update blog...paham-paham sendiri lah...:)

Semalam duk bercerita pasal aku sempat pergi ke I-CITY minggu sudah..kali ni..aku nak share mengenai kesempatan aku dapat pergi ke MAHA 2010...ala pameran Malaysian Agriculture Horticulture and Agrotourism  yang dorang buat kat MAEPS, Serdang...pameran mengenai pertanian, produk paling besar di Asia Tenggara...2 tahun lepas aku dapat pergi (kali pertama) dan kali ke-2 pameran ni jugak aku dapat pergi sebab memang dah dalam list aku dan famili (terutama MAK) yang memang suka pergi pameran macam ni....

Seronok sebenarnya MAHA 2010 ni..rugi betui sapa yang tak pergi...macam-macam ada...bagi aku pameran ni bukan sahaja untuk kita mendapat ilmu pengetahuan dan seterusnya mengenali dunia pertanian amnya..tapi kita dapat melihat hasil usaha anak-anak tempatan dalam menghasilkan produk buatan MALAYSIA...berbangga jugak aku bila tengok hasil produk mereka yang setaraf dengan produk buatan luar negara....

Cuma bila di pikirkan balik...produk-produk mereka ini sebenarnya jarang di dapati di tempat-tempat terbuka khususnya di pasaraya besar...kenapa ekk???korang rasa kenapa??..adakah kerana kurang promosi atau produk kita ni (terutama industri makanan halal) kurang di dedahkan oleh pihak-pihak tertentu???bila tanya pengusaha2 produk tu..jawapan mereka ada benarnya...di anaktirikan...emm...macam mana tu ekk???dalam negara sendiri pulak tu...tepuk dada...tanyalah diri...orait....so, layan ekk gambar-gambar yang sempat aku ambil di MAHA 2010 ......:)

Yang ni namanya buah MARKISA...sedap wei..1 st time rasa...




Yan ni..ASAM KELUBI...



Promo produk negeri sendiri...Perak Best!!!









CIKMA : Suka pergi HALL D..kat situ macam-macam produk makanan yang dihasilkan oleh pengusaha-pengusaha terutamanya Bumiputera....setiap kali singgah gerai dorang..mesti bagi kiteorang rasa...daripada lapar dan haus terus jadi kenyan giler...test semua makanan dan minuman!!!hehe...free kan...:)

2 comments:

  1. .....oh cik ma!!!ni lagi satu tempat yang mama teringin sangat nak jejak tapi sume org x hingin nak bawa.......
    pertama nak kena jalan jauh....
    kedua kepadatan orang kat situ!!!!
    tiga....mama sedang batuk selsema skang...
    lagilah sume ngelak mama nyebut JOM PI MAHA!!!
    wawwawaaaaa...sedih sgt.....

    ReplyDelete
  2. mamaijat : laaa...ye ke...sian nyer dia...memang sgtlah bestnya pegi sana..kompem kaki sakit..jalan merata dari satu hall ke satu hall..x pe mama...biar badan sihat...nnti 2 thn lagi ada lah balik MAHA tu...time tu bleh pegi...:)

    ReplyDelete

Pembukaan Semula Sekolah dalam Norma Baharu 2020

Assalamualaikum dan salam sejahtera Bertemu lagi..ewahhh...πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜… kali ni Cikma nak kongsi sedikit buah tangan Cikma sejak aktif konon...