Saturday 5 October 2013

Kursus KSSR Pend. Seni Visual Tahun 4 2014

Cikgu-cikgu sekarang terutamanya cikgu tahun 4 sibuk dengan kursus KSSR sana sani. Kalau ikutkan satu Malaysia lah..dok berkejar ke sana sini menghabiskan kursus mengikut opsyen ni.

KSSR (Kurikulum Standard Sekolah Rendah) yang telah di mulakan sejak tahun 2011 lagi. Dah nak masuk tahun ke-4. Ada pro dan kontra nya kurikulum baru ni. Baik untuk guru dan juga murid. Apa yang pasti bertambahnya kerja guru itu adalah satu perkara biasa. Kerja yang tak pernah habis. Tapi, itulah hakikat. Mana ada kerja yang senang. Kalau nak senang duduk jer rumah. Ye tak???

Cikma berkesempatan menghadiri kursus KSSR Pendidikan Seni Visual Tahun 4 di SK Taman Puteri minggu lalu. Pertama kali ke sekolah tu, dan pertama kali juga mendengar nama sekolah. Seperti biasa kalau dah tak familiar Cikma terpaksa meng'google' di dalam maps nak tengok sekolah tu. Lepas goggle pun masih tak faham lagi nak ke sana. Minta tolong rakan sejawat, nasib ada yang tahu. Lukis lah pelan ke sana. Dah lukis pelan pergilah mencari sekolah tu...emm tak lah sesat pun..hehe...saja mengada lebih Cikma..tu pun cari sekolah ada co-pilot kat sebelah untuk tengok pelan. Memang lah kan Cikma...lain kali pergilah berjalan..takdelah jakun sangat nak pergi tempat lain..ni balik2 Pandan Indah - Sekolah...hehe..nak pergi Mid Valley pun tergagau-gagau mencari jalan..choii sangat!!!

Ok2...abaikan kisah Cikma yang sengal ni..cuma di sini Cikma nak kongsi sikit apa yang kami buat sepanjang kursus selama 4 hari. Di bahagikan kepada 18 kumpulan untuk 18 tajuk yang perlu kami buat sebagai Rancangan Tahunan. Bila dah di berikan kumpulan..of coz ada bengkel dan pembentangan. Cikma walaupun opsyen Seni..tapi seperti biasa semua benda macam ingat-ingat lupa. Tahun ni pulak tak ajar Pend. Seni, so memang lupa terus lah istilah-istilah seni...

Apa-apa pun thanks lah pada kawan2 yang banyak tolong, actually malas nak kata kita tahu, karang kalau kita tahu banyak...kita ajelah yang kena buat..kan..hehe...so, layankan sikit gambar semasa di sana..






CIKMA : Nasib jugak dapat kawan2 group yang sporting morting gitu...dan nasib gak dapat kawan yang jadi JU untuk kursus ni..senang sikit lah nak mintak maklumat dan bahan..thanks a lot..

No comments:

Post a Comment

Pembukaan Semula Sekolah dalam Norma Baharu 2020

Assalamualaikum dan salam sejahtera Bertemu lagi..ewahhh...πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜… kali ni Cikma nak kongsi sedikit buah tangan Cikma sejak aktif konon...