IKUT BLOG NI

Pelawat blog

Pray for them...Pray for GAZA

Pray for them...Pray for GAZA

Jumaat, 29 April 2011

Hari Terakhir di PLGDP, Hutan Melintang, Perak.....

Salam dan sejahtera........alhamdulillah...selesai sudah kursus Pembugaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu anjuran Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia...Cikma dan rakan-rakan masih di tempat kursus pagi ini...ada sedikit pameran dan juga majlis penutupan...

Sedih???yup...sedih u'lls....sebulan penuh dengan pelbagai ilmu yang aku dapat bersama rakan sejawat...pelagai ragam serta kerenah yang aku nampak dan terpaksa lalui...namun aku bersyukur sangat sebab di pilih antara beribu-ribu guru di sekitar Selangor....aku hargai sangat apa yang aku dapat di sini...

Terima kasih tidak terhingga kepada semua pensyarah dari IPG Kampus Ipoh, yang banyak memberi tunjuk ajar kepada kami...tidak lupa kepada pihak pengurusan dan pentadbiran Pusat Latihan Guru dalam Perkhidmatan, Batu 9, Sg. Buloh, Hutan Melintang, Perak kerana memberikan keselesaan kepada kami sepanjang berada di sini....juga kepada rakan-rakan yang bersama selama sebulan ini...kenangan kita akan sentiasa terpahat dalam fikiran Cikma...di harap perhubungan yang singkat ini kekal selamanya dalam ingatan........



CIKMA : Seronok bila kita dapat belajar ilmu yang baru.....:)

Khamis, 28 April 2011

Hari sibuk

Pepagi Khamis.....semua orang busy sekali lagi...hari ni kami kena bentangkan hasil kerja kami kepada semua pensyarah...macam dekat maktab pulak...nak kena2 bentang lah pulak..aduhai...belasah lah labu...bagi jelah apa yang ada....nak yang perfect...emmm...tambah lagi kursus sebulan!!!kekeke....

Gud luck untuk diri sendiri....dan emmm..esok...hari terakhir...petang ni nak snap gambar ramai-ramai...untuk kenangan....:)


CIKMA : Mode : Malas pergi sekolah!!!kekeke.....:)

Rabu, 27 April 2011

IT'S FINALE...

Salam dan sejahtera...yup....it's finale...whether you like it or not....this is the final week.....haish!!!!SO BUSY...still mamai2 here...kekeke....lega Cikma dah settle kerja...semua bahan nak dikumpulkan hari ni...malam ni ada persembahan....nyanyian dan lakonan..well it's seems like in the late midnight concert...surrounding at palm oil farm.... macam mana pun mesti jugak hiburan diselitkan....keke...sebulan u'lls...mesti nak release tension.....:)

Grup kelas Cikma buat nyanyian jer..lagu.."Pelangi Petang"...belasah lah labu...berlatih pun sikit-sikit jer...lantaklah...ke laut, ke parit ke...janji kiteorang nyanyi...memang sepanjang minggu ni kami sibuk dengan aktiviti masing-masing...menyiapkan fail dan projek individu dan kumpulan...Insyaallah...untuk pihak sekolah Cikma...akan dibekalkan nanti...boleh ler tengok hasil projek yang tak seberapa.....dan yang pasti lepas balik ni...kena lah jugak buat preparation untuk in-house tranning...emmm.......Insyaallah Cikma akan bagi segala ilmu yang Cikma dapat sepanjang kursus ini sedaya mungkin kepada rakan-rakan sejawat di SKPI.....

Tunggu kedatangan kembali Cikma ke sekolah....emm...berat hati nak tinggalkan tempat kursus ni...one month...haish!!!!!!maybe it's the first and the last one.....emmm.....akan merindui semua kenangan sepanjang berkursus ni...gelak ketawa, gila-gila, tension...dan sebagainya....juga kepada rakan-rakan di sini...harap-harap hubungan yang kita jalinkan sepanjang berkursus ini akan berkekalan.........:)

Untuk kengkawan kelas Pembugaran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu....:)






CIKMA : Hidup mesti terus!!!!!!...motif???........:)

Isnin, 25 April 2011

Siput mentarang

Mentarang@siput mentarang...pernah makan tak???kalau tak pernah makan..cuba tau..Cikma kali pertama makan dalam 3 tahun sudah...setiap kali balik ke KL..aku selalu balik ikut Kuala Selangor...sepanjang Sabak Bernam tu adalah gerai-gerai yang jual mentarang ni..so, masa tu aku dan ex-housemate singgah dan beli...buat masak lemak..memang syok makan...MAK Cikma tak suka mentarang...itu sebab setiap kali suruh singgah beli mentarang...MAK memang tak mahu..suruh masak apatah lagi...so, kempunan lah Cikma nak makan...

2 minggu lepas Cikma berkesempatan beli mentarang...nak punya pasal kan...paksa jugak MAK belikan..kekeke...suka Cikma....tapi sebab MAK tak nak masak..aku cuma beli yang dah siap di bakar dan di goreng tepung...puas u'alls makan siput mentarang ni....aku sorang yang menghadapnya...ABAH adalah rasa sikit....

Ni Cikma share gambar mentarang bakar dan goreng ekk....syok giler.........:)


Mentarang bakar


Mentarang goreng tepung 


CIKMA : Nak tahu apa siput mentarang ni klik KAT SINI

Jumaat, 22 April 2011

HARI BUMI

Hari Jumaat yang membahagiakan...pepagi dah mengadap lappy...masih blur..kekeke..maybe sebab banyak kerja yang perlu diselesaikan..kena pulun ni hujung minggu buat kerja...next week..semua projek kena hantar...baru 40% siap..emmm...yang selebihnya..Insyaallah akan menyusul sedikit masa lagi...semua orang kat tempat kursus ni tengah berada dalam keadaan tertekan....tertekan ker???huhu.....yang pasti masing-masing dah tak sabar nak menghabiskan kursus..walaupun sebenarnya kitaorang dah rasa syok duduk dekat sini..hehe..almaklumlah...tak pergi sekolah kan.............:)

Hari ni..merupakan Hari Bumi @ Earth Day...hari kita menghargai bumi kita yang dah berusia beribu juta tahun ni...makin tua bumi kita ni....dan semakin banyak kejadian alam yang sukar kita ramalkan...bukan mudah nak menjaga bumi kita ni kalau dalam fikiran kita ni masih di takuk lama...sibuk nak membangun itu dan ini...tebang sana sini..tarah sana sini...nak bina itu..nak bina ini...memang kita sedang dalam abad kemajuan teknologi dan sains..tapi kenkadang kita perlu ingat bumi yang kita pinjam untuk tempat tinggal kita ni haruslah kita hargai dan sayangi...

Jadi, hargailah dan jagalah bumi kita....nak tahu lebih lanjut tentang HARI BUMI ni..klik jer KAT SINI



CIKMA : Bersyukur hidup di bumi ciptaan ALLAH SWT ini...........:)

Selasa, 19 April 2011

CUTI.....



Yup...hari ni negeri Perak bercuti sempena Hari Keputeraan Sultan Perak yang ke-83 tahun..semoga baginda di panjangkan umur dan sihat sejahtera untuk mentadbir negeri Perak ni...DAULAT TUANKU....

Secara automatiknya..aku jugak akan bercuti sehari daripada berkursus...emm...pening gak kepala sekarang, kerja banyak yang tak siap..aku tak kisah sangat kerja individu..yang itu aku boleh buat..cuma tang kumpulan tu..banyak lagi yang tak settle...semua kerja kena habiskan before next Tuesday..sebab hari Rabu dah kena buat performance dan penilaian...harap-harap dapat selesaikannya lah..bagi aku janji buat dan hantar dah cukup baik..nak buat yang terbaik....emmm...memang tak cukup masa....

Well, lepas cuti sehari..continue balik ekk berkursus...hari ni Cikma ke KL kejap..singgah sekolah...ada hal sikit..so, boleh jumpa kengkawan yang dah lama tak jumpa tu...3 minggu tu....lama kan..hehe..rindu lah!!!...


CIKMA : Buat sedaya mungkin.....harap fasilitator berpuas hati dengan hasil kerja aku selama berkursus ni...:)

Ahad, 17 April 2011

Hutang

Yaaaaaaaaaaa......Cikma kat Klang ni..bercuti...hehe...saja jalan-jalan rumah Along..tengok si AMALIN...dah lama tak jenguk dia...selalunya kalau Cikma ada dekat KL aku selalu lah ke rumah Along...tapi sejak berkursus ni dah lama tak jumpa dia....geram je tengok..dah pandai nak melenting je...haish!!!!!....:)

Tetiba...pepagi buat ni Cikma nak cerita sikit pasal orang yang berhutang..tapi liat betul nak bayar..rasanya ramai para blogger yang menghadapi situasi macam ni...termasuklah aku ni haaa...bukan nak mengata..tapi kenkadang sabar kita ada hadnya...duit orang..nak kita buat main-main...kalau dah namanya pinjam...kita harus bayar balik..bukannya buat tak tahu...walaupun hutang tu taklah besar mana...

Kita sebagai pemberi hutang ni..kalau jenis bersabar oklah lagi..tapi kalau jenis mulut tak hingat...parah jugak si penghutang tu....Cikma ni kira dikategori sebagai penyabar lah jugak..tapi kalau hilang kesabaran tu..mau boleh putus kawan....bukan apa..aku bukan jenis nak berhutang dengan orang...pikir balik bila kita tak mampu nak bayar...bersoal jawab kita kat akhirat esok....itu sebab aku cuba elak nak meminjam duit pada orang..kalau aku terdesak pun pinjam duit daripada MAK dan ABAH...dengan orang lain tak pernah langsung....


Kengkadang tu...kalau si penghutang yang sedar diri berhutang tu ingat nak bayar tak pelah lagi..ni yang buat tak tahu nak bayar tu yang rasa nak sepak jer muka dorang...sepatutnya bukan kita yang bagi duit kat depa tu yang ingat berapa hutang tu..tapi orang yang pinjam duit tu...ke dorang ni jenis memang dasar ala...setakat berapa hinggit tu apalah sangat kan....jenis orang macam ni campak kat lombong memang sesuai..tak kisah lah berapa...janji tetap janji....bayar kena bayar...

Aku ni haa...antara yang kena kes macam tu...sorang tu dah dekat 8 tahun tak bayar hutang tu...ada jugak bagitau..macam biasa..nanti dia bayar..tengah takde duit...kita ni...ok kan aje...yang pelik takkan dalam masa 8 tahun tu tak boleh nak kumpul duit..bukan banyak..tak sampai RM 100 pun..nak kata tak kerja....kerja....emm..tak taulah....

Sorang lagi...masa nak mintak bukan lagi kesian je muka tu..siap suruh aku janji jangan bagitau kat orang (masa tu aku kerja kilang)...aku ni pegang lah janji tu...yelah.kita ni simpati dengan dia....alih-alih...aku jugak yang kena...dah dekat 6 tahun...dah kena sound pun buat tak reti....telefon dan sms..jauh sekali..memang kenkadang rasa nak serang je dia tu...entahlah....nasib aku ni bukan ALONG...kalau lah aku ni ALONG...alamatnya dua-dua orang ni dah kena sembelih (hambik ko!!!!ganas....:)...)

Pesanan lah buat orang-orang yang reti nak pinjam tetapi tak reti nak bayar balik...jangan lah sampai si pemberi hutang ni cakap "tak halalkan dunia akhirat duit tu"..susah karang nanti...korang pikir lah masa korang nak di ambil nyawa nanti...seksa ke tak....pikir-pikirkan lah......


CIKMA : Statement berani mati!!!!!!!huhu

Jumaat, 15 April 2011

2 minggu...

Salam dan sejahtera....yup..dah 2 minggu Cikma berkursus...letih, penat, gila-gila, heppi, moody???huhu..semua ada...bila badan dan otak penat..memang rasa sedikit moody...semua kerja nak buat dan nak disiapkan....harap-harap semua kerja dapat disiapkan dalam minggu terakhir....

2 minggu jugak..rasa-rasanya semua peserta kursus dah nampak gila-gila dan ngam..macam-macam gelagat yang aku dapat lihat...minggu pertama tu..kiranya semua nampak baik-baik belaka...masuk minggu ke-2..haa..amik ko..semua perangai gila-gila keluar...haha...macam-macam peel...termasuk lah fasilitator kiteorang...:)


Apa-apa pun...bila kita berkursus ni..bukan setakat dapat ilmu baru tapi dapat rakan-rakan sejawat yang baru...kiranya lepas ni apa-apa yang aku tak tahu boleh aku refer pada dorang...espicially yang dah berbelas tahun dalam bidang pendidikan ni...:)....yaa...Cikma seronok di sini...dah rasa macam tak nak balik pulak ke KL...hehe...boleh????


CIKMA : Nanti aku upload gambar semasa berkursus...Cikma tak abis kursus lagi ni...tunggu 2 minggu lagi...kekeke.......:)

Sabtu, 9 April 2011

new NETBOOK!!!

Salam dan sejahtera....ya...Alhamdulillah..tercapai jugak Cikma nak beli netbook...memang salah satu gadget impian yang aku nak beli untuk tahun ni...dan akhirnya tercapai...:)suka???sangat suka suki sekarang ni...tengah dalam proses testing jugak..ni pun Cikma tulis entri ni dengan netbook baru tu..keke...suka2..:)

Prize???tak lah mahal...budget dalam RM1200...tapi dapat bawah RM1000..ok tak!!!Cikma cuma nak online jer untuk netbook ni..kerja-kerja yang lain semua dalam lappy aku...so, takdelah lama naa aku bukak laptop tu..dah 4 tahun pakai laptop Acer tu...pastu dengan online lagi..takut-takut jugak karang dia meragam..jadinya netbook ni hanya digunakan untuk kemudahan beronline...ok!!!


Lenovo IdeaPad s10-3

Ada lagi gadget yang aku nak beli..tapi tengok budget tahun ni...harap-harap dapat jadi kenyataan tahun ni...:)kalau setakat nak tunggu time aku terima hantaran kawin..emm..alamatnyer suma tak dapat..tengah bujang dan masih mampu untuk memiliki...Insyaallah akan diusahakan sendiri..ye tak??sekurang-kurangnya nampaklah hasil titik peluh aku bekerja selama ni..kan????


CIKMA : Gila gadget!!!!............

Rabu, 6 April 2011

SALAM SEMUA

Salam dan sejahtera...jangan cakap Cikma tak ingat kengkawan ekk...ya ampun...terlalu sibuk..sehinggakan nak update blog pun payah...bukan tak nak update...emmm...penat....letih...tension???not really lah yang bab tension tu..sebab tak nak bebankan otak ni..mana yang terdaya aku buat kan...

Dua hari berkursus...emm...banyak input yang dapat...dan output jugak...sebabnya..setiap apa yang aku belajar di kursus ni akan di praktikkan semasa sesi pembentangan minggu terakhir berkursus...projek..dah berlambak-lambak nak buat...kumpulan dan individu...emm...ramai dah start mengeluh...memang...kalau ikutkan...ada yang nak balik...tapi aku tak nak pikir semua tu...sekali kot seumur hidup berpeluang dapat kursus macam ni...sebulan pulak tu...ya...memang betul...berkemungkinan Cikma kena jadi JU...ataupun JURULATIH UTAMA..10 orang guru dari Selangor mewakili 10 daerah...dan aku...wakil Daerah Hulu Langat.....haruslah lepas ni aku kena bagi in-house tranning pada semua guru-guru sekitar Daerah Hulu Langat..dan jugak sekolah aku...aduhai...boleh ke???takut ni......

Apa-apa pun...Cikma ambil benda ni sebagai satu cabaran...mulut masin kot aku ni..dulu time kursus KSSR untuk Pendidikan Seni Visual...pernah lah bersembang dengan kawan...nape kami-kami yang opsyen Seni tak dapat jadi JU untuk Pendidikan Seni...sebab pegawai yang bagi kami kursus pada waktu tu bagitau dia bukan opsyen Seni...dalam kepala otak ni berpikirlah kan...syok jadi JU....pergi sana sini...dok tinggalkan sekolah jer....tapi yang syok Cikma teringin nak kongsi ilmu pada orang lain....nah, sekarang...amik ko...dapat jugak kan jadi JU (kalau lah..tunggu pegawai JPNS bukak mulut jer)....emmm.....

Yang penting sekarang...Cikma tak nak pikir lah bab-bab jadi JU ni...nak fokus dulu dalam berkursus ni...kena bersedia seratus peratus untuk buat projek yang dah ada dalam 3,4 projek.....kepada kengkawan di SKPI...sokong-sokong Cikma ekk!!!!!....miss u all lah.....:)....hehe..........


Motif letak gambo sendiri???hehe..tuk kengkawan yang rindu kat Cikma ler...rindu ker????hehe


CIKMA : Peh!!!penat giler...badan dah rasa lenguh-lenguh...tengkuk ni..aduhai...macam nak tercabut jer....

Jumaat, 1 April 2011

Good Bye KL....

Yup....Good Bye KL...just now Cikma still packing barang apa yang patut...walaupun di waktu awal pagi ni..mata sudah layu..tapi kena jugak kemas barang...ada yang kena bawak ke DIAMOND BAY..especially baju-baju...aku ni kurang baju kurung..so terpaksalah mengangkut sikit baju di KL ni haaa......

Kepada rakan-rakan sejawat...miss me haa???hehe....ye ke..Cikma...yup..akan rindukan suasana sekolah...anak-anak murid...risau jugak tinggalkan dorang sebulan ni...harap-harap dorang dapat ilmu sebaik mungkin dari guru yang menggantikan aku nanti...jangan dorang pikir Cikgu Akma takde...dorang rasa dah MERDEKA!!!...siap le kalau aku balik nanti dapat complain daripada cikgu lain..

For all...i'll dedicate this song for ALL my frens at SKPI...to MAMA IJAT (jaga meja Cikma baik-baik naa...hehe...sebulan ni Cikma takde...tolong ekk MAMA!!!!..........:)....LOVE U'ALLS!!!!

This my favourite song...........:)






CIKMA : Macam nak pergi jauh sangat...padahal sekangkang kera jer...haha!!!!!...pastu...macam nak pegi lama benor kan...padahal sebulan jer...kui3..lebih-lebih sangat aku ni kan!!!!.........:)...layan....

Catatan Popular

MY LISTED

Arkib Blog

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails